شبکه‌های اجتماعی ؛بازار سرمایه و گزارشگری مالی

نوع مقاله : مقاله ترویجی

نویسندگان

1 استادیار گروه حسابداری، دانشگاه الزهراء (س)، نویسنده مسئول

2 دانش آموخته کارشناسی ارشد حسابداری، دانشگاه تهران

چکیده

تعداد زیادی از افراد در جهان، از شبکه‌های اجتماعی به منظور برقراری ارتباط و تبادل اطلاعات استفاده می‌کنند. شبکه های اجتماعی، پایگاه‌های داده‌ بزرگی هستند که رفتار جامعه را منعکس می‌کنند. اطلاعاتی که از طریق شبکه‌های اجتماعی بدست می‌آیند، داده‌های بزرگ نامیده می‌شوند. تحقیقات دانشگاهی بسیاری در حوزه‌ی داده‌های بزرگ تولید شده توسط شبکه‌های اجتماعی انجام شده است که هدف کلی آن‌ها، درک بهتر رفتار جامعه است. در این پژوهش به استفاده از شبکه‌های اجتماعی و داده‌های بزرگ در حوزه بازار سرمایه پرداخته‌شده‌است. از منظر مالی رفتاری، احساسات سرمایه‌گذاران، عامل نوسانات بازار است. در این چارچوب، شبکه‌های اجتماعی به‌عنوان ابزار نوینی برای جمع‌آوری داده‌های مربوط به احساسات جامعه و درک رفتار سرمایه‌گذارن، مطرح هستند. از سوی دیگر، استفاده از شبکه‌های اجتماعی برای افشای اطلاعات شرکت و گزارشگری، اطلاعاتی به موقع را فراهم می‌آورد که منجر به افزایش کارایی بازار می‌گردد. این پژوهش به معرفی شبکه‌های اجتماعی و مکانیزم‌های تبادل اطلاعات از شبکه‌ها به بازار سرمایه و گزارشگری مالی و افشا از طریق شبکه‌های اجتماعی پرداخته، نتایج چند مقاله مهم مطرح کرده و چالش ها و چشم‌انداز مقالات آتی را بیان نموده است.

کلیدواژه‌ها

موضوعات


عنوان مقاله [English]

Social Media; Capital Market & Financial Reporting

نویسندگان [English]

  • Seid Ali Hosseini 1
  • Mahin Khoeini 2
1 Assistant Professor of Accounting, Al-Zahra University, Corresponding Author
2 Graduate Student of Accountancy, University of Tehran
چکیده [English]

People from all over the world use social media to facilitate communication and content sharing. Social media is a great database of society’s behavior. Data provided by social media, so-called “big data”. Many academic research have been accomplished in this field. The goal is clear - to better understand the behavior of a society. This paper study the use of social media and big data in the field of capital markets. Behavioral finance considers investor’s sentiment as a factor of capital market volatility. In this context, social media is a new and exciting tool to collect the data about society and individuals sentiment. On other hand, social media usage for information disclosure and reporting transfer corporate information to stakeholders in a timely manner. Timeliness enhances efficiency of capital markets. This paper provides an understanding of social media and transmission mechanism between social media and capital market and using Social media to report and disclose financial results. Subsequently, the main papers and their findings, challenges and future prospect are summarized.

کلیدواژه‌ها [English]

  • Social Media
  • Information demand
  • Transmission mechanism
  • financial reporting
Alexander, R؛ Gentry, J. (2014). Using Social media to report financial results. Business Horizons. 57: 161-167.
Baker, M؛ wurgler, J. (2007). Investor sentiment in the stock market. National Bureau of Economic Research. Working Paper 13189: 1-38.
Barber, M. B؛ Odean, T. (2011). Behavior of Individual Investors. Available at SSRN: http: //ssrn. com/abstract=1872211.
Beyer, M. A.؛ Laney, D. (2012). The Importance of “Big Data”: A Definition. Gartner, G00235055.
Bing, L. , Chan, K. C. , Ou, C. , & Ruifeng, S. (2017). Discovering Public Sentiment in Social Media for Predicting Stock Movement of Publicly Listed Companies. Information Systems.
Bollen, J.؛ Mao, H؛ Zeng, X-J. (2011). Twitter mood predicts the stock market. Journal of Computational Science, 2 (1): 1-8.
Bukovina, J. (2015). Sentiment and blue-chip returns. Firm level evidence from a dynamic threshold model. Working Papers in Business and Economics, No. 2015-53.
Bukovina, J. (2016). Social media big data and capital markets-An overview. Journal of Behavioral and Experimental Finance http: //dx. doi. org/10. 1016/j. jbef. 2016. 06. 002.
Choi, H.؛ Varian, H. (2012). Predicting the present with Google Trends. Economic Record. 88 (2012): 2-9.
Da, Z.؛ Engelberg, J؛ Gao, P. (2011). In search of attention. Journal of Finance, 66 (5): 1461–1499.
Ding, R؛ Hou, W. (2015). Retail investor attention and stock liquidity. Journal of International Financial Markets, Institutions and Money. 37 (2015): 12-26.
Djordjevic, B. (2013). Investor relations on the western Balkan’s stock market: A comparative study. Global Journal of Management and Business Research Accounting and Auditing, 13 (4): 48–59.
Fenzl, T؛ Pelzmann, L. (2012). Psychological and social forces behind aggregate financial market behavior. Journal of Behavioral Finance, 13 (1): 56-65.
Gruhl, D.؛ Guha, R.؛ Kumar, R.؛ Novak, J.؛ Tomkins, A. (2005). The predictive power of online chatter. In: Proceeding of the Eleventh ACM SIGKDD Internation conference on Knowledge Discovery in Data Mining: 78-87.
Halevi, G.؛ Moed, H. (2012). The Evolution of Big Data as a Research and Scientific Topic. Research Trends Special Issue on Big Data 30: 3-7.
Jansen, J. B.؛ Zhang, M.؛ Sobel, K.؛ Chowdury, A. (2009). Twitter power: Tweets as electronic word of mouth. Journal of the Association for Information Science and Technology. 60 (11): 2169-2188.
Kaplan, M. A؛ Haenlein, M. (2010). Users of the world, unite! The challenges and opportunities of Social Media. Business Horizons, 53 (1): 59-68.
Karabulut, Y. (2013). Can Facebook predict stock market activity? Available at SSRN: http: //ssrn. com/abstract=1919008.
Ke, M.؛ Shi, Y. X. (2014). Big Data, Big Change: In the Financial Management. Open Journal of Accounting, 3: 77-82.
Kietzmann, H. J.؛ Hermkens, K.؛ McCarthy, P. I.؛ Silvestre, S. B. (2011). Social media? Get serious! Understanding the functional building blocks of social media. Business Horizons, 54 (3): 241-251.
Lee, L. F. , Hutton, A. P. , & Shu, S. (2015). The role of social media in the capital market: evidence from consumer product recalls. Journal of Accounting Research, 53 (2) , 367-404
Mao, H.؛ Counts, S.؛ Bollen J. (2011). Predicting Financial Markets: Comparing Survey, News, Twitter and Search Engine Data. arXiv preprint arXiv: 1112. 1051, Cornell University Library.
Nair, M. (2011). Understanding and measuring the value of social media. Journal of Corporate Accounting & Finance, 22 (3): 45–51.
Nofsinger, R. J. (2005). Social Mood and Financial Economics. The Journal of Behavioral Finance. 6 (3): 144-160.
Sakaki, M.؛ Okazaki, M.؛ Matsuo, Y. (2010). Earthquake shakes twitter users: real-time event detection by social sensors. In: International Conference on World Wide Web (2010): 851-860.
Sayim, M.؛ Rahman, H. (2015). An examination of U. S. institutional and individual investor sentiment effect on Turkish stock market. Global Finance Journal. 26: 1-17.
Siganos, A.؛ Vagenas-Nanos, E؛ Verwijmeren, P. (2014). Facebook’s daily sentiment and international stock markets. Journal of Economic Behavior and Organization, 107 (2014): 730-743.
Sprenger, O. T.؛ Tumasjan, A.؛ Sandner, G. P.؛ Welpe M. I. (2014). Tweets and trades: the information content of stock microblogs. European Financial Management. 20 (5): 926-957.
Uyar, A.؛ Boyar, E. (2015). An Investigation into Social Media Usage of Publicly Traded Companies, Journal of Corporate Accounting & Finance, (2015): 71-78.
Vasarhelyi, M.؛ Alles, M,؛ Teeter, R. (2010). Remote Audit, Journal of Emerging Technologies in Accounting, 7 (1): 73-88.
Yu, B.؛ Kaufmann, S.؛ Diermeier, D. (2008). Exploring the characteristics of opinion expressions for political opinion classification. In: Proceedings of the 2008 international Conference on Digital Government Researc