نوع مقاله : مقاله پژوهشی
نویسندگان
1 حسابدار رسمی و دانشجوی دکتری حسابداری دانشگاه شهید چمران اهواز
2 دانشجوی کارشناسی ارشد حسابداری دانشگاه تهران
3 دانشجوی دکتری حسابداری دانشگاه شیراز
چکیده
کلیدواژهها
موضوعات
عنوان مقاله [English]
نویسندگان [English]
As information and communication technologies (ICT) become more deeply ingrained and inextricably woven into the fabric of organizations, more perplexing research and practice questions emerged. This commentary applies an organizing information systems research framework to accounting. The framework explicitly recognizes that complexities of the accounting value chain define relevant practice issues for research. The application of framework with examples that integrate different accounting disciplines and different research methodologies are demonstrated. How design science, archival, and behavioral research paradigms work together to advance theory and inform practice are emphasized by using a select number of prior research studies. In addition, how the framework directs future research for both well-established and emerging practice issues, are explained.
کلیدواژهها [English]
وجود و تکـامل حسـابداری به شدت متکی به محصولات مصنوعی1 است که این محصولات توسط انسانها برای حل مشکلی در یک محیط خاص خلق میشود (هیونر و همکاران، 2004). محصولات مصنوعی حسابداری شامل شکلها و فرمهای مختلف است. برای مثال یک روش بهایابی جدید مانند بهایابی بر مبنای فعالیت (کوپر و کاپـلان، 1992)، یک مدل کنترل داخلی مانند چارچوب2 یا فنآوری اطلاعات و ارتباطات مانند سیستم برنامهریزی منابع سازمانی3 را میتواند شامل شود. تحقیقات مرتبط شامل بسط یا تصحیح محصولات مصنوعی، ساخت و توجیه تئوری در مورد محصولات مصنوعی، و ارزیابی این محصولات است. سازگار بودن محصولات مصنوعی با سازمان از طریق ماهیت فعالیت سازمان (محیط داخلی آنها) و چگونگی تعامل آن با محیط خارجی تعییـن میگردد.
این تحقیق بر محصولات مصنوعی فنآوری اطلاعات که ورودی، پردازش و خروجی پدیدههای حسابداری را بهبود بخشیده و حمایت میکند، متمرکز است. این تحقیق چارچوبی برای درک بهتر تحقیقات حسابداری موجود در فنآوری اطلاعات و راهنمایی برای مطالعات بعدی و عملکرد حسابداری فراهم میکند. در ادامه، برای تشریح نحوه استفاده از این چارچوب در قالب سه چرخه مرتبط، مطالعات پیشین برگزیده در این چارچوب قرار داده میشود. ابتدا، چرخه رابطه در این چارچوب، اهمیت درک محیط فعالیت و یکپارچهسازی سیستمها را با زیرانتظامهای مالی، مدیریتی، حسابرسی یا مالیاتی برجسته میکند. ثانیاً، چرخه طراحی، بر اهمیت چرخه تحقیقات تکرار شونده حین توسعه محصولات مصنوعی، ساخت و توجیه تئوری و ارزیابی محصولات مصنوعی تأکید میکند. ثالثاً، چرخه سختی، بر اهمیت بکارگیری مناسب مبانی برگرفته از انتظامهای مرجع و استفاده از روشهای مناسب برای حل مشکلات پیچیده در جهان پیچیده تأکید میکند. در بخش دوم در مورد اجزای چارچوب تحقیق بحث میشود. در بخش سوم به مفید بودن چارچوبها با بررسی پویایی دو محصول مصنوعی فنآوری اطلاعات حسابداری میپردازیم شامل سیستمهای منبع – رویداد – عامل4 سازمانی و حسابرسی مستمر میپردازیم. در بخش چهار، مباحث مربوط به زبان گزارشگری تجاری توسعهپذیر5 به عنوان موضوعی نو ظهور در تحقیقات حسابداری مطرح میشود و در نهایت نتایج این مطالعه بیان میشود.
چارچوب تحقیق ارائه شده در نگاره شماره (1) برگرفته از چارچوب تحقیق سیستمهای اطلاعاتی توسعه یافته به عنوان «چارچوبی برای درک، اجرا و ارزیابی IS» است (هیونر و همکاران، 2004). در این نگاره، این چارچوب به سه چرخه رابطه6، طراحی7 و سختی8 (معرفی شده به وسیله گیرتس و همکاران، 2013) تقسیم شده است که به طور پیوسته با یکدیگر در تعاملند.
نگاره (1) بر اهمیت چرخه رابطه، با به تصویر کشیدن تعامل پیوسته میان چرخه طراحی تحقیق و محیط جهانی فعالیت حسابداری تأکید میکند. هیونر و همکاران (2004) اشاره میکنند که محیط، محدوده مشکلات9 یا "نیازهای تجارت" را تعریف میکند و باید فعالیتهای تحقیقاتی مرتبط با عملکرد را در چارچوب قرار دهد. بنابراین، محققین ابتدا باید محیط فعالیت را برای شناسایی مشکلات و موقعیتها درک و در نتیجه، محصولات مصنوعی را ایجاد و اصلاح کنند. بر اساس مطالعه هانتون (2002)، با در نظر گرفتن پیچیدگی محصولات مصنوعی حسابداری موجود در فناوری اطلاعات، چارچوب زنجیره ارزش سیستمهای اطلاعاتی حسابداری ترسیم میشود تا جزئیات مبنای ساختار محیط جهانی فعالیتهای حسابداری مشخص شود و از طریق آن مشکل و فرصتهای تحقیق در نگاره (1) شناسایی گردد. همانطور که در نگاره (2) نشان داده شده است، محیط جهانی شامل یک سری عملیات مرتبط با محصولات مصنوعی با محدودیتهای بیشتری است، که میتواند درون سازمانی یا برون سازمانی باشد.
مرکز محیط جهانی (در نگاره (2)) ورودی، پردازش و خروجی عملکرد سیستم اطلاعات حسابداری را در عمل ترسیم میکند. عملکرد ورودی، منعکس کننده محصولات مصنوعی حسابداری کیفی و کمی است که این ورودیها طبق استانداردها و رویههای عملی پذیرفته شده در سیستم مجاز شمرده شدهاند. عملکرد پردازش شامل پیچیدگی طراحی پردازش تجاری و محصولات مصنوعی فنآوری اطلاعات مربوطه است که هدف آن طبقهبندی، سازماندهی، ذخیره و بازیابی پدیدههای حسابداری است. عملکرد خروجی شامل تولید، مدیریت و انتشار محصولات مصنوعی هوش تجاری10 برای انواع ذینفعان داخلی و خارجی است. سیستم همچنین، با توجه به ویژگیهای خود تنظیم کننده11 بر اساس طراحی محصولات مصنوعی، با تغذیه کردن اطلاعات و گرفتن اطلاعات از محصولات مصنوعی ورودی، پردازشگر و خروجی کار میکند (گیرتس و همکاران، 2013).
ساخت ساخت تئوری: ساخت تئوریهایی که توضیح دهد این محصول چگونه و چرا کار میکند یا توضیح دهد که چگونه یک محصول مصنوعی را بسازیم |
توسعه (ارتقاء) ارتقاء محصولات مصنوعی: ارتقا محصولات مصنوعی که نیازها را برآورده کند
|
ساخت چرا و چگونه محصول مصنوعی کار میکند
|
توسعه (ارتقاء) یک محصول مصنوعی تا چه اندازه خوب عمل میکند
|
چرخه طراحی
|
پایه دانش شالودهها تئوریها چارچوبها ابزارها ساختمانها مدلها شیوهها معرفی
روششناسی تکنیکهای آنالیز دادهها رعایت قوانین اندازه گیریها معیار اعتباردهی
|
محیط جهانی– نگاره 2 سیستمهای اطلاعاتی حسابداری
|
دانش کاربردی
|
نیازهای تجارت
|
افزودن به پایه دانش
|
کاربرد در محیط های مناسب
|
چرخه سختی
|
چرخه رابطه
|
نقل از گیرتس و همکاران (2013) |
نگاره (1): چارچوب تحقیق
محیط جهانی که در نگاره (2) نشان داده شده است، نیز حاکی از این است که فنآوری اطلاعات با وجود محدویتهای داخلی و خارجی اجرا و با آنها سازگار میشود. محدودیتهای داخلی شامل طراحی، اجرا و استفاده از محصولات مصنوعی، ساختار و استراتژی سازمان و زیرسازی فنآوری و توانایی ارتقاء است. محدودیتهای خارجی شامل شرکاء تجاری، حسابرسان، بازارهای سرمایه، وضعکننده قوانین و مقررات و استانداردگذاران و گروههای علاقهمند عمومی است. از آنجا که انسان خطاکار فنآوری اطلاعات را طراحی، اجرا و از آن استفاده میکند، درک حقایق عملکرد سیستم در محیط جهانی به توسعه و بهینهسازی محصولات مصنوعی سیستم کمک میکند. نکته مهم این است که محدودیتهای محیطی داخلی و خارجی نه تنها با سیستم در تعاملند بلکه در سطوح چندگانه نیز با یکدیگر تعامل دارند (گیرتس و همکاران، 2013). در نتیجه، تحقیق باید توانایی ترکیب دانش نهادی ناشی از زیرانتظامهای متعدد حسابداری (مانند مدیریتی، مالی، حسابرسی و مالیاتی) را با مطالعاتی که مرتبط با فنآوری اطلاعات است، داشته باشد. چرخه رابطه، سؤالات تحقیقی مهمی را از موضوعات فعالیت شناسایی میکند و به شناخت مشکلات در سطح خرد (شرکت یا فرد) و سطح کلان (حرفه) تجزیه و تحلیل کمک میکند. خلاصه کردن مباحث مرتبط با محیط به محققان کمک میکند در زمان طراحی دستور کار تحقیق، پیچیدگی محیط را درک کنند.
جعبه در مرکز نگاره (1)، پویایی فرآیند تحقیق چرخه طراحی را به تصویر میکشد. چـرخه طراحـی برای حسـابداری با توسـعه محـصول مصـنوعی و سـاخت یک تئـوری شـروع میشود و سپـس در طول عملکـردهای مختـلف در شیـوههای تحـقیق در یک سری مطالعات متفاوت تکـرار میگردد. درک شبکه مطالعات در محیط جهانی به شناسایی کاربردهای عملی، همچنین مشکلات مهمی که باید حل شوند کمک میکند.
گیرندههای محیطی داخلی و جاری |
طراحی و اجرای کنترلهای داخلی |
ایجاد و ارتقاء ضمانت (برای مثال محصولات مصنوعی حسابرسی پیوسته) |
خروجی، ساخت و انتشار هوش تجاری برای مثال محصولات مصنوعیXBRL |
پردازش، طراحی و تجمیع پردازش اطلاعات برای مثال محصولات مصنوعیREA
|
ورودی، شناسایی و ثبت پدیدههای حسابداری برای مثال محصولات مصنوعی REA
برای مثال محصولات صنعتیXBRL |
سازمانها |
شرکای تجاری |
بازارهای سرمایه |
فنآوری |
قوانین و استانداردگذاران |
مردم |
حسابرسان
|
استفادهکنندگان عمومی
|
نگاره (2): محیط جهانی سیستمهای اطلاعاتی حسابداری
طراحی تحقیق علمی در پی حل مشکلات ساخت و یا توسعه محصولات مصنوعی است (سیمون، 1996). ماهیت محصولات مصنوعی توسط بسیاری مورد مطالعه قرار گرفته است، اما مفیدترین طبقهبندی بدون شک توسط مارچ و اسمیت (1995) ارائه شده است. آنها چهار نوع محصول مصنوعی را به همراه مثالهایی از محیطهای حسابداری معرفی کردهاند:
(1) ساخت12: واژگان یک حوزه؛ برای مثال: ردهبندی زبان گزارشگری تجاری توسعهپذیر.
(2) مدل: یک سری قضیه که رابطه میان سازهها را نشان میدهد؛ برای مثال: مدل حسابداری منبع – رویداد – عامل.
(3) روش: یک سری مراحل که برای اجرای یک وظیفه به کار گرفته میشود؛ برای مثال: حسابرسی مستمر.
(4) مصداق13: درک محصولات مصنوعی در محیط خودش؛ برای مثال: ERP/SAP.
چرخه طراحی، شامل تحقیقاتی است که تئوریها را میسازند، این تئوریها چگونگی و چرایی عمل محصولات مصنوعی و یا چگونگی ساخت یک محصول مصنوعی را شرح میدهند. ساخت تئوری، تئوری را با انتظامهای پایه (برای مثال تئوری نمایندگی) سازگـار میکند؛ یا تئـوریهای عمـومی جدیـدی را ایـجاد میکـند (مـارچ و اسمیت، 1995). در حالیکه هدف توسعه محصولات مصنوعی، قابل استفاده و کاربردی بودن آن است؛ هدف ساخت تئوری، درک محصولات مصنوعی است (هیونر و همکاران، 2004).
پس از اینکه یک تئوری ساخته شد، آن تئوری ورودی تحقیقاتی میشود که توجیه میکند چگونه و چرا محصـولات مصـنوعی کار میکنند. بنـابراین، مطالعات ارزیابی و توجیه، به دنبال تعیین فواید محصول مصنوعی در محیط فعالیت هستند. همچنین درک اینکه آن محصول مصنوعی چه کاری را انجام میدهد، چه کاری را انجام نمیدهد و چرا و چگونه کار میکند، حائز اهمیت است. فرایند ارزیابی / توجیه باید به عنوان بازخوردی برای فعالیتها مورد استفاده قرار گیرد تا محصول مصنوعی را اصلاح کند یا تئوریهای بیشتری را بسازند (گیرتس و همکاران، 2013).
توسعه یک محصول مصنوعی، ارزیابی محصول مصنوعی، ساخت و توجیه تئوری ممکن در یک مطالعه یا در طول یک سری از مطالعات است. به علاوه، مرکز چرخه طراحی در نگاره (1) یک فرایند پیوسته با یک سری ارزیابی، ساخت تئوری و عملکردهای اصلاحی را نشان میدهد که در جستجوی ارتقاء چرخه رابطه در طول استفاده از محصول مصنوعی در عمل هستند. چرخه طراحی میتواند به صورت شبکهای پیچیده از عملکردها تلقی شود که نشان دهنده پویایی فرآیند تحقیق هستند.
هیونر و همکاران (2004) اشاره میکنند که سختی با به کارگیری صحـیح شیـوهها و مبانی موجـود بدست میآید. در نگاره شماره (1)، مبنای دانش، ورودی برای مطالعات فنآوری اطلاعات در حسابداری را فراهم میکند. مبنای دانش شامل تئوریهای مختلف از انتظامهای مورد حمایت، همچنین مدلها و شیوههای مورد استفاده در ارتقاء محصول مصنوعی یا تئوریها است. روششناسیها، راهنمایی برای ارزیابی و توجیه فراهم میکند و شامل جمعآوری داده و تکنیـکهای تجـزیه و تحـلیل تجـربی و همچـنین روشهای ریاضی که در تحقیقات تحلیلی به کار میروند، هستند (گیرتس و همکاران، 2013).
نگاره (1)، نمایش گستردهای از تحقیقات حسابداری در فنآوری اطلاعات را نشان میدهد. بنابـراین، چارچوب و کاربردها برای تحقیقات آینده با انتخاب کردن نمونهای از محصولات مصنوعی فنآوری اطلاعات از هر حوزه از محیطهای جهانی ترسیم شده در نگاره (2) تشریح میشود. دو مثال حسابرسی مستمر و منبع – رویداد – عامل که در ادامه تشریح میشود به صورتی روشن نشان دهنده تفاوت پویایی شبکههای تحقیق است، که اجازه میدهد تا چگونگی بسط بالقوه به پارادایمهای دیگر توسط تحقیق در یک پارادایم تشریح گردد. برای هر مثال، مثالهای برگزیده از تحقیقات پیشین مرتبط با محصولات مصنوعی مرور میگردد که با محصول مصنوعی مرتبط است تا شبکههای تحقیق در چرخه طراحی که در نگاره (1) ترسیم شد، سازماندهی گردد. شبکه کامل تحقیق به تصویر کشیده نمیشود، بلکه به صورتی ساده بر اساس مطالعه نمونه پیش میرود تا پویایی چارچوب تحقیق نشان داده شود. چرخه رابطه و سختی هنگام مرور مثالها تشریح میشوند.
به عنوان ادامه کار گریگور و جونز (2007، 313)، مدل منبع – رویداد – عامل به عنوان تئوری طراحی برای سیستمهای سازمانی مشخص میشود. زیرا این مدل "نسخه واضحی از چگونگی طراحی و توسعه محصولات مصنوعی" را نشان میدهد. به عنوان یک تئوری طراحی، مدل منبع – رویداد – عامل بر چگونگی سازماندهی و تعریف علائمی که نشان دهنده پدیده اقتصادی است تمرکز دارد. مدل منبع – رویداد – عامل همچنین میتواند به عنوان یک تئوری محتوی14 تلقی شود که "طبقهبندی اهداف، ویژگیهای اهداف و رابطه میان اهداف را که در یک حوزه علمی مشخص، محتمل هستند" را توصیف میکند (فونسکا، 2007، 788).
مدل منبع – رویداد – عامل اصولاً به عنوان یک تئوری برای طراحی سیستمهای حسابداری تعریف میشود (مککارتی، 1982)، که بعداً به عنوان یک تئوری برای طراحی سیستمهای درون سازمانی (گیرتس و مـککـارتی، 1999) و سیستمهای میـان سازمانی (2007ISO) بسط داده شده است. یک سیستم درون سازمانی (برای مثال سیستم ERP) تمامی اطلاعات کمپانی از قبیل اطلاعات حسابداری و مالی، اطلاعات منابع انسانی، اطلاعات زنجیره عرضه، اطلاعات مشتری و غیره را یکپارچه میکند (داونپورت، 1998). این مدل عملکردهای ورودی و پردازش در قلب محیط جهانی سیستمهای اطلاعات حسابداری را فراهم میکند. با در نظر گرفتن چنین تغییراتی، مدل منبع – رویداد – عامل به عنوان یک تئوری در طول سالها تکامل یافته است. آنچه در ادامه میآید 3 فاز اصلی در روند تکامل است: ۱) ارائه یکپارچه مبادلات اقتصادی (جهتگیری پایگاه دادهای)؛ ۲) تعریف گسترده زنجیرههای ارزش سازمان و زنجیرههای عرضه (جهتگیری ساختاری)، و ۳) استفاده فعال و آشکار از معنا و مفهوم (جهتگیری معنایی)، (دان و مککارتی، 1997).
مدل منبع – رویداد – عامل نقش هر عنصر را در زنجیره ارزش واحد تجاری به خوبی معرفی میکند و بنابراین از سیستمهای سازمانی با محتوای معنایی و مفهومی پیشرفته حمایت میکند. حمایت معنایی و مفهومی صریح، استدلال را حمایت میکند و به دانش برای تجمیع و به هوش تجاری برای استنتاج کمک میکند.
مدل منبع – رویداد – عامل دو نوع محصول مصنوعی را تولید میکند. اولین محصول مصنوعی، اسناد15 منبع – رویداد – عامل سازمانی برای یک واحد تجاری خاص و یا برای یک سری مشکلات تجاری خاص است. این یک مدل خطمشی مستقل16 از یک رفتار یا عمل تجاری خاص است. طراحی مدل منبع – رویداد – عامل، راهنمایی اصولی برای تهیه اسناد سازمانی فراهم میکند. ارتباط بین اسناد سازمانی و مدل منبع – رویداد – عامل یکی از کاربردها و شالودهها است. ظهور فعالیتهای تجاری جدید توسط محیط صورت میگیرد و ممکن است با توجه به شناسایی پدیدهها و اصول جدید به عنوان بخشی از مدل منبع – رویداد – عامل منجر به بازخورد شود (گیرتس و همکاران، 2013).
دومین محصول مصنوعی، اجرای منبع – رویداد – عامل یک سیستم نرمافزاری است که میتواند اسناد منبع – رویداد – عامل سازمانی را تکمیل کند و آن را برای دادههای واقعی در سطح نمونه انجام دهد. چنین سیستمی باید قادر باشد تا انواع مختلفی از اسناد را برای مثال کارخانجات تولیدی و مؤسسات مالی تکمیل کند. قدرت یک سیستم سازمانی به صورت گسترده به محدودهای که در آن میتواند از پتانسیل چنین اسناد سازمانی استفاده کند بستگی دارد.
یکی دیگر از قسمتهای مهم طراحی تحقیق علمی ارزیابی آن است: یک محصول مصنوعی در محیط خود تا چه اندازه خوب عمل میکند؟ هیونر و همکاران (2004) چندین شیوه ارزیابی را برشمردند: مشاهدهای، تحلیلی، تجربی، آزمایشی و توصیفی. ارزیابی محصول مصنوعی تا حدود زیادی مرتبط به وظایف است. یک محصول مصنوعی در مقایسه با سایر محصولات مصنوعی با توجه به یک وظیفه خاص چقدر خوب عمل میکند؟ طبق گفتههای دورانتس و همکاران (2013)، تحقیقات آرشیوی میتواند ارزیابی کند که آیا و تا چه حد سیستم منبع – رویداد – عامل سازمانی، محیط اطلاعاتی شرکت را ارتقاء میدهد. ارزیابی، بازخوردی مفید برای ساخت محصول مصنوعی را فراهم میکند و به سؤالاتی مانند اینها (1) چه نوع اسناد سازمانی (و بنابراین فعالیتها) میتواند پشتیبانی شود؟ و (2) چه نوع استدلالهایی میتواند پشتیبانی شود؟ پاسخ میدهند.
به صورت خلاصه، از چارچوب نگاره (1) برای شناسایی و تجزیه و تحلیل شبکه تحقیق در سیستمهای رفتاری استفاده میکنند. به علاوه، پیشنهاد میشود که بسط مدل منبع – رویداد – عامل میتواند زمینه تحقیـق و فعالیتهایی را فراهـم کند که به توسعه تئوری کنترل داخلی فنآوری اطلاعات کمک میکنند، همچنین باعث تکامل مؤثرتر و حسابرسی کنترلهای فنآوری اطلاعات میشود (گیرتس و مککارتی، 2006).
عملیات حسابرسی سنتی همگام با اقتصاد بهنگام نیست. علت آن در درجه اول به ماهیت دستی بودن روشهای حسابداری سنتی مرتبط است. حسابرسی مستمر به عنوان یک فنآوری مکانیزه گامی اساسی به سمت ارائه اطمینان بهنگام است (باقرپور والاشانی و همکاران، 1391). در مقابل محصولات مصنوعی کنترل داخلی فنآوری اطلاعات که در عمل توسعه یافتهاند و محصولات مصنوعی حسابرسی مستمر به جای عمل در تحقیق، ارتقاء یافتهاند.
توسعه ابتدایی محصولات مصنوعی حسابرسی مستمر در میان تحقیقهای دانشگاهی در اواخر دهه 1980 ظهور یافت. محققان دو نوع معماری برای محصولات مصنوعی حسابرسی مستمر ارائه کردهاند: رویکرد مقیاس حسابرسی18 که در آن منطق بازیابی استثناءها با سیستم حسابداری تجمیع شده است (برای مثال گرومر و مورثی، 1989)، و رویکرد کنترل و نظارت لایهها19 که در آن ردیاب استثناءها یک سیستم خوداتکاء است (واسارهیلی و هالپر، 1991). اگرچه توسعه اکثر محصولات مصنوعی حسابرسی مستمر در محیطهای آکادمیک اتفاق افتاده است، اما بازار تجاری محصولات مصنوعی توسعه یافته در حال افزایش است.
از آنجا که ایجاد محصولات مصنوعی حسابرسی مستمر به صورت گستردهای از تحقیق نشأت میگیرد، ارتقاء اکثر تلاشها با ساخت تئوری و تشریح حلقه بازخورد از ساخت تئوری تا پالایش محصول مصنوعی همراه است. از آنجا که محققین ساخت تئوری میدانند حسابرسی مستمر به پتانسیل خود نزدیک نشده است، تلاش میکنند تا دریابند که چگونه محصولات مصنوعی در شرایط مختلف به حسابرسی مستمر کمک میکنند، که این برای نشان دادن قابلیتهای حسابرسی مستمر مهم است و مشوقی برای تکمیل و به انجام رسیدن حسابرسی مستمر است. برای مثال، واسارهلیی و همکاران (2004) چارچوب نظری را برای حسابرسی مستمر ارائه کردند که این چارچوب بر اساس فرآیند تجزیه و تحلیلی بود که تلاش میکرد تا بهترین تطابق را میان تکینکها و اهداف حسابرسی ایجاد کند.
تحقیقات دیگر که به توجیه اینکه محصولات مصنوعی حسابرسی مستمر چرا و چگونه کار میکنند میپردازند، بازخوردهایی را برای پالایش بعدی محصولات مصنوعی حسابرسی مستمر فراهم میکنند. برای مثال پاناک و همکاران (2007) الگوریتم مدل تجزیه و تحلیلی را برای شناسایی تعداد بهینه معاملات و زمانبندی بهینه حسابرسی ارائه کردند تا هزینه حسابرسی مستمر را به حداقل برسانند. در مثالی دیگر پراول و مورثی (2012) در جستجوی به حداقل رساندن مشکلات اضافه بار اطلاعات حسابرسی مستمر با ترسیم زیربنایی چند لایه از پایه دانش، بودهاند. پراول و مورثی (2012) نشان دادند که میتوان از منبع – رویداد – عامل و مفاهیم هوش مصنوعی برای اجرای مراحل اتصال اطلاعات استثناءهای بازیابی شده استفاده کرد، بنابراین استثناءهای بازیابی شده را میتوان پردازش و تجمیع کرد تا باراضافی اطلاعات کاهش یابد.
تحقیقات حسابداری بر مبنای روانشناسی نیز از تئـوریهایی استفاده میکنند تا درک بهتری از چگونگی و چرایی عملکرد این محصولات مصنوعی حسابرسی مستمر با کاربردها برای ارتقاء اجرایشان داشته باشند. برای مثال، هانتون و همکاران (2008) تحقیق سیستمها را با دیدگاه تئوری نمایندگی در رصد کردن ادبیات حسابداری مدیریت تجمیع کرد تا تأثیر حسابرسی مستمر را بر قضاوت مدیران بررسی کنند. علیرغم وجود منافع حسابرسی مستمر، هانتون و همکاران (2008) جانشینهایی را برای محصول مصنوعی حسابرسی مستمر یافتند که منافع کوتاهمدت را به دلیل مخارج زیاد حسابرسی مستمر در قبال منافع بلندمدت آن به حداکثر برساند و در نتیجه از ایجاد برنامههای کوتاهمدت حمایت شود. این یافتهها پیشنهاددهنده پالایش بیشتر حسابرسی مستمر هستند تا مشوقی برای تکمیل آنها باشند و با کمک کردن به سازمان بر عواقب غیرعمدی و ناخواسته آن غلبه کنند. برای مثال فرو و همکاران (2010) شرح میدهند که چگونه اجرای بودجههای پیوسته توسط کمپانی، انعطافپذیری سازمانی و سازگاری در پاسخ به نیاز تغییرات سریع را افزایش میدهد.
روتگرز از اوایل دهه 1990 تاکنون، در دانشگاه ایالت نیوجرسی نشستهایی را حمایت میکند تا آنها را تشویق به انجام تحقیقات و کاربرد عملی حسابرسی مستمر کند. ارائـه مقـالههای مختـلف در این نشـستها نشان میدهد که محصولات مصنوعی حسابرسی مستمر به صورت بالقوه در حداقل سه عنصر متمایز حوزه جهانی در نگاره (2) کاربرد دارند. حسابرسی مستمر میتواند (1) تولید و پخش هوش تجاری را با فراهم کردن نتایج زمان واقعی گزارشگری مالی تغییر دهد، (2) اطمینان از سیستمها را با فراهم کردن محصولات مصنوعی برای کارایی و اثربخشی بیشتر حسابرسان مستقل صورتهای مالی تغییر دهد و (3) طراحی و اجرای کنترلهای داخلی را با فراهم کردن محصولات مصنوعی برای رصد کردن معاملات و شناسایی ناهنجاریها تغییر دهد. تحقیقات ارزیابی محصولات حسابرسی مستمر برای هر هدف تفاوت قابل ملاحظهای دارد، تفاوت در کاربردهای متفاوت برای ارزیابی و پالایش محصولات مصنوعی حسابرسی مستمر از آن جمله میباشند.
فراهم کردن اطمینانبخشی مستقل. حسابرسی مستمر هنوز موفقیت چندانی در زمنیه روششناسی نداشته است تا زمینه حسابرسیهای مستقل صورتهای مالی کاراتر و اثربخشتر شرکت را فراهم کنند، و تحقیقات اندکی برای ارزیابی حسابرسی مستمر در میان این عناصر وجود دارد. به نظر میرسد مؤسسات حسابرسی تمایل دارند که مدل تجاری سنتی "فصل کاری20" را رها کنند تا حسابرسی مستمر را برای حسابرسی مشتریان اجرا کنند. ویژهسازی روالهای حسابرسی برای هر یک از مشتریان خاص مشکل و هزینهبر است و مشتریان ممکن است اجازه دسترسی بدون محدودیت سیستمها را به طرف سوم به علت امکان از بین رفتن اطلاعات و یا تعهدات امنیت سیستم ندهند (دوو و روحانی، 2007).
فراهم کردن کنترل داخلی. حسابرسی مستمر اغلب به عنوان مکانیزمی برای نظارت بر معاملات و شناسایی ناهنجاریها پذیرفته شده است. ویژگیهایی که کاربرد موفقیتآمیز آن را در حسابرسیهای خارجی محدود میکند باعث تکمیل بیشتر حسابرسی مستمر توسط حسابرسان داخلی شدهاند. با دانش عمیق از صنعت و سیستمهای شرکت و دستیابی آسانتر به دادهها، حسابرسان داخلی این امکان را دارند تا نظارت برخط از معاملات خاص را پایهگذاری کنند. به علاوه، حسابرسان داخلی امکان حضور در محل شرکت را دارند تا ناهنجاریها و نتایج غیرمنتظره را دنبال کنند. کمپانیهای مختلف در نشست حسابرسی مستمر دانشگاه روتگرز ارائهای ازاجراهای مفاهیم حسابرسی مستمر داشتهاند (برای مثال زیمنس، UHC).
در بخش قبل، فواید چارچوب با بررسی پویایی تحقیق دو محصول مصنوعی حسابداری فنآوری اطلاعات سیستمهای منبع – رویداد – عامل و حسابرسی مستمر تشریح شد. در این بخش فواید چارچوب با بحث در مورد زبان گزارشگری تجاری توسعهپذیر و محصول مصنوعی حسابداری فنآوری اطلاعات نوظهور را تشریح میکنیم و توضیح میدهیم که چگونه چارچوب میتواند به ارتقاء بیشتر محصول مصنوعی زبان گزارشگری تجاری توسعهپذیر جهت دهد.
محیط جهانی ترسیم شده در نگاره (2) به ماهیت یکپارچه اطلاعات در یک سازمان و بین یک سازمان و شرکاء تجاری، سرمایهگذاران و سایر سهامداران تأکید میکند. محصولات مصنوعی زبان گزارشگری تجاری توسعهپذیر معیارهای چرخه رابطه را دارند. زیرا، محصولات مصنوعی شفافیت گزارشگری و امکان مقایسه واحدهای تجاری را افزایش میدهند و ارتباط اطلاعات را در میان سیستمهای مختلف تسریع میبخشند. زبان گزارشگری تجاری توسعهپذیر برای کدبندی اطلاعات از یک سری برچسبهای استاندارد شده جهت طبقهبندی استفاده میکند.
محصولات مصنوعی زبان گزارشگری تجاری توسعهپذیر موجود به صورت گستردهای در عمل از طریق همکاری میان بیشتر از 600 کمپانی بینالمللی، جوامع حسابداری، دانشگاهها، مؤسسات حسابرسی، مشاوران سیستمها و فروشندگان پشتیبانی و ابزار فعالیت حسابداری گسترش داده شدهاند. روند گسترش ابتدا بر چند صنعت تمرکز داشت و سپس از این طبقهبندیها استفاده شد تا پلی میان صنایع بسازد. اگرچه تحقیقات اندکی اعتبار محصولات مصنوعی زبان گزارشگری تجاری توسعهپذیر را نشان میدهند و به صورت نظری آنها را توجیه میکنند، اما قانونگذارها به صورت فزایندهای به استفاده از زبان گزارشگری تجاری توسعهپذیر نیاز دارند.
پس از شروع یک دوره آزمایشی داوطلبانه درسال 2005، SEC در حال حاضر کمپانیهای عمومی را ملزم کرده است تا صورتهای مالی خود را به صورت کدهای زبان گزارشگری تجاری توسعهپذیر منتشر کنند. در سال 2006، استرالیا فعالیتهایی را شروع کرد تا صنایع خدمات مالی را تشویق به استفاده از دادههای برچسب زده شده با زبان گزارشگری تجاری توسعهپذیر کند (وایت، 2013). به علاوه در سال 2012 کنگره آمریکا21 قانونی را تصویب کرد که باید از استاندارد گزارشگری منبع باز22 (برای مثال زبان گزارشگری تجاری توسعهپذیر) هنگامی که مخارج مالی دولت فدرال گزارش میشود، استفاده شود، تا به شفافیت و قبول مسئله کمک کند (کنگره آمریکا، 2012). اگرچه چرخه رابطه، محصولات مصنوعی زبان گزارشگری تجاری توسعهپذیر را حمایت میکند، اما خود چرخه نیز بسیاری چالشهای اجرایی را معرفی میکند، و نیاز برای ارزیابی و پالایش محصول مصنوعی را پیشنهاد میدهد.
به طور خلاصه، اگرچه پتانسیل برای زبان گزارشگری تجاری توسعهپذیر وجود دارد تا "قواعد بازی" را تغییر دهد و کیفیت دادههای مالی منتشر شده برای استفادهکنندگان، تنظیمکنندگان مقررات و تجزیه و تحلیلهای آکادمیک را ارتقاء دهد و قابلیت حسابرسی مستمر را افزایش دهد، اما خیلی زود است تا بدانیم آیا این منافع بدست میآید یا خیر؟ برخی مشاهـدهکنـندگان مردد هستند که اهداف این محصول مصنوعی جدید برآورده شود (هریس و مورسفیلد، 2012). افزایش اجرای اجباری در آمریکا و جوامع بینالمللی نشان میدهد که ارزیابی و پالایش محصولات مصنوعی، زبان گزارشگری تجاری توسعهپذیر، برنامهکاری تحقیقی و فعالیت مهمی است. چارچوب تحقیق در نگاره (1) راهنمایی را برای تحقیقات چرخه طراحی فراهم میکند.
در این مطالعه چارچوب تحقیق سیستمهای اطلاعاتی سازمانی در تحقیقات حسابداری به کار گرفته شد و تأکید گردید که چگونه علم طراحی، آرشیوها و پارادایمهای تحقیقات رفتاری با یکدیگر کار میکنند تا تئوری و عملکرد را با چرخه سختی و رابطه ارتقاء دهند. ابتدا، چرخه رابطه، اهمیت درک محیط فعالیتهای حاضر را برجسته میکند و تحقیقات، فرصتها و مشکلات فعالیتهای فنآوری اطلاعات شناسایی شده را با تحقیقات در سایر زیرانتظامهای حسابداری تجمیع میکند. دوم اینکه، چرخه طراحی بر اهمیت درک شبکه تحقیقات درحال گردش، ارتقاء و ارزیابی محصولات مصنوعی و ساخت و توجیه تئوری برای شناسایی موارد قابل به کارگیری در فعالیتها و فرصتهای تحقیقاتی آینده با هدف نهایی پالایش محصولات مصنوعی تأکید میکند. سوم اینکه، چرخه سختی بر اهمیت تجمیع و یکپارچه کردن یافتهها از شالوده و شیوههای نظری مختلف و از انتظامهای دیگر تأکید میکند. در مجموع، چارچوب، عناصر مورد نیاز برای ایجاد شبکههای تحقیق را فراهم میکند که نیازهای رابطه و سختی بیان شده توسط بسیاری از محققین حسابداری را برآورده میکند (برای مثال کاپلان 2011).
ما هر جزء چرخه را (همانطور که در محیط جهانی نگاره شماره (2) ترسیم شده است) با شرح دادن پویایی چارچوب با استفاده از تحقیقات برگزیده در سیستمهای منبع – رویداد – عامل سازمانی و حسابرسی مستمر و با استفاده از چارچوب خطاب قرار دادیم تا موارد کاربردی در عمل و تحقیقات را در محصول مصنوعی نوظهور زبان گزارشگری تجاری توسعهپذیر نشان دهیم. مرور بر شبکههای تحقیق نمونه همچنین دو موضوع بحث با موارد کاربردی را برای تحقیقات و عمل شرح میدهد.
ابتدا، مثالها تنش میان رابطه و سختی را نشان میدهد. محصولات مصنوعی زبان گزارشگری تجاری توسعهپذیر به صورت گستردهای در طول فعالیتها ارتقاء مییابند که نشان دهنده رابطه زیاد است. اما عدم وجود ساخت و توجیه تئوری نشان دهنده نیاز برای ارتقاء سختی در زمان توسعه و ارتقاء بیشتر این محصولات است. از طرف دیگر، محصولات مصنوعی حسابرسی مستمر، که به صورت گستردهای در تحقیقات انجام شده از نظر شیوهها و نظریههای چندگانه در پایه دانش ارتقاء یافتهاند که نشاندهنده سختی بیشتر هستند، اما اجرای کند و نبود تحقیقات ارزیابی پیشنهاد دهنده، نیاز برای بهبود رابطه در زمان توسعه بیشتر این محصولات مصنوعی است. به صورت مشابه، محصولات مصنوعی منبع – رویداد – عامل به صورت گستردهای در طول تحقیقاتی که از شیوههای علمی طراحی و سختی استفاده کردهاند ارتقاء یافتهاند، اما به تحقیقات ارزیابی و توجیه بیشتری با استفاده از شیوههای مکمل نیاز دارند.
دوم اینکه، محصولات مصنوعی مثال زده شده، پویایی تحقیقات مختلف را تشریح کرد. در برخی موارد ساخت محصولات مصنوعی ابتدا رخ میدهد (حسابرسی مستمر و زبان گزارشگری تجاری توسعهپذیر)، در حالی که در موارد دیگر ساخت تئوری ابتدا رخ میدهد (سیستمهای منبع – رویداد – عامل سازمانی). تحقیقات بعدی میتوانند بررسی کنند که آیا برخی از این راهها میتوانند تعمیم داده شوند؟ و آیا بهترین فعالیتهای تحقیقاتی برای آنها باید ارتقاء داده شوند یا خیر؟. همچنین سؤالات مهم تحقیقاتی شامل اینکه آیا برخی از انواع تحقیقات باید با دادن مسیر مشخص به آنها مورد تأکید قرار گیرند؟ چگونه باید یک برنامه تحقـیقاتی برای محصـولات مصنوعی که توسط فعالیت کنندهها گسترش یافتهاند، ایجاد کرد؟ و چگونه باید رابطه محصولات مصنوعی را که به عنوان بخشی از تحقیقات آکادمیک ارتقاء یافتهاند در زمانی که آنها به صورت گسترده پذیرفته نشداند، بررسی کرد؟ میباشد.
در نهایت، همکاری سیستمهای منبع – رویداد – عامل سازمانی و محصولات مصنوعی حسابرسی مستمر بر پایه دانش میتواند به ارتقاء محصولات مصنوعی زبان گزارشگری تجاری توسعهپذیر کمک کند. در پایان پیشنهاد میشود که چارچوب تحقیق در نگاره (1)، از استفاده پارادایمهای تحقیق دارای اشتراک چندگانه حمایت میکند تا مشکلات پیچیده در دنیای پیچیده را حل کند.
پینوشت
Committee of Sponsoring Organizations of the Treadway Commission [COSO] 2013 |
2 |
artifacts |
1 |
resource-event-agent (REA) enterprise systems |
4 |
enterprise resource planning system |
3 |
relevance |
6 |
Extensible Business Reporting Language |
5 |
rigor |
8 |
design |
7 |
business intelligence |
10 |
Problem Space |
9 |
Construct |
12 |
self-regulating |
11 |
content theory |
14 |
Instantiation |
13 |
platform-independent model |
16 |
script |
15 |
embedded audit moduleapproach |
18 |
CA (Continuous Auditing) |
17 |
traditional ‘‘busy season’’ business model |
20 |
monitoring and control-layer approach |
19 |
open source reporting standard |
22 |
U. S. House of Representatives |
21 |