تشریح به کارگیری بازی صفحه ای مونوپولی در کلاس های اصول حسابداری

نوع مقاله : مقاله ترویجی

نویسندگان

1 استادیار گروه حسابداری، دانشکده مدیریت و حسابداری، واحد یادگار امام خمینی (ره) شهرری، دانشگاه آزاد اسلامی، تهران، ایران

2 کارشناس ارشد حسابداری، دانشگاه علامه طباطبائی، تهران، ایران

چکیده

قوانین مربوط به ثبت­ های دوطرفه در حسابداری مالی اغلب به صورت مختصر در کلاس­ ها، ­تدریس می‌شوند. همواره تأکید فراوانی بر حفظ کردن و به خاطر سپردن قوانین وجود دارد و تعداد زیادی از دانشجویان، تجربه بسیار کمی به صورت عملی در رابطه با این موارد دارند. این امر، معمولاً از نظر دانشجویان خسته­ کننده، سخت و انتزاعی است. نظرات متفاوتی در رابطه با اینکه آیا چنین مهارت­ های فنی باید طی برنامه درسی حسابداری، عملاً به دانشجویان آموزش داده شود یا نه، وجود دارد. با این وجود مدرسین اصول حسابداری اغلب عنوان می ­کنند که برای دانشجویان درک اثرات حسابداری دو طرفه بر معاملات دشوار است. در این راستا، در مقاله حاضر سعی شده است که نحوه استفاده از بازی صفحه­ای معروف مونوپولی در کلاس درس اصول حسابداری (1) تشریح شود. بنابراین، جهت آشنایی مدرسین حسابداری، معادله حسابداری و قواعد حسابداری دو طرفه با بازی مونوپولی پیوند زده می­شود به نحوی­که دانشجویان ضمن یادگیری مفاهیم مربوط به ثبت دو طرفه حسابداری، سرگرم نیز شوند. زمانی که دانشجویان در حین بازی مجبور هستند مانده دفاتر خود را تراز نگه دارند، وجه نقد دریافت یا پرداخت کنند و یا حتی به زندان بروند، احساس می­ کنند آنچه را که آموخته ­اند، در دنیای واقعی قابل استفاده است.

کلیدواژه‌ها


عنوان مقاله [English]

How to Use Monopoly Board Game in Accounting Principles Courses

نویسندگان [English]

  • Hadise Hajimoradkhani 1
  • Zahra Zare Ahan Panjeh 2
1 Ph.D of accounting
2 Master of Accounting, Allameh Tabataba'i University
چکیده [English]

Double entry rules in financial accounting are often taught in an abstract manner in the courses. Emphasis is frequently placed on memorizing the rules and many students have very little practical experience with these cases. Many students believe that memorizing accounting rules without being able to link them to the real world is boring, hard and abstract. There are competing views on whether or not such technical skills should be taught to students within the accounting curricula. Lecturers often believe that understanding the double-entry effects of transactions is difficult for students. Presenting accounting principles to students effectively is an ongoing challenge in accounting education. Therefore, the present paper attempts to explain how to use the famous Monopoly game in the accounting principles course to facilitate the learning of double entry accounting concepts in a fun and entertaining environment. A sense of practical reality is achieved as students continually balance their books during the game, receive or pay out money, and even go to jail.

کلیدواژه‌ها [English]

  • Active learning
  • Game-based learning
  • Introductory accounting
  • Monopoly game
Abt, C. C. (1987). Serious games. University press of America.
Allen, J., McCourt, A., & Low, M. (2011). Playing the double entry monopoly game-Active learning in accounting principles and practices. Accounting Instructors’ Report, Fall, 1-8.
Annetta, L. A. (2008). Video games in education: Why they should be used and how they are being used. Theory into practice, 47(3), 229-239.
Azriel, J. A., Erthal, M. J., & Starr, E. (2005). Answers, questions, and deceptions: What is the role of games in business education?. Journal of Education for Business, 81(1), 9-13.
Apostol, S., Zaharescu, L., & Alexe, I. (2013). GAMIFICATION OF LEARNING AND EDUCATIONAL GAMES. Elearning & Software For Education, (2).
Bryant, L., Eves, C., Blake, A., & Palmer, P. (2014). Can playing monopoly enhance learning for property students?. In Proceedings of the 20th Annual Pacific Rim Real Estate Society Conference (pp. 1-8). Pacific Rim Real Estate Society.
Chang, J., Lee, M., Ng, K. L., & Moon, K. L. (2003). Business simulation games: the Hong Kong experience. Simulation & gaming, 34(3), 367-376.
Duff, A., & Mladenovic, R. (2015). Antecedents and consequences of accounting students' approaches to learning: A cluster analytic approach. The British Accounting Review, 47(3), 321-338.
Fang, J., & Slavin, N. S. (2015). Cash is King: An Easy Way to Understand Debits and Credits. GSTF Journal on Business Review (GBR), 4(1).
Fratto, V. A. (2011). Enhance student learning with PowerPoint games: Using twenty questions to promote active learning in managerial accounting. International Journal of Information and Communication Technology Education (IJICTE), 7(2), 13-20.
Haji Moradkhani, H., Mashayekh, S., & Rahmani, A. (2017). Traditional Teaching Methods vs. Teaching through a Game Board In principles of accounting (1) course Journal of Accounting Advances, 9 (1),1-30,(In Persian).
Kuang, T. M. (2018). Creating a Modified Monopoly game for promoting students’ higher-order thinking skills and knowledge retention (Doctoral dissertation, University of Otago).
Lemon L. Araza. (2016). Monopoly Accounting.
Maj, S., Xia, J. C., & Veal, D. (2012). Shall we play a game. Modern Applied Science, 6,(1), 2-16.
Mashayekh, S., Haji Moradkhani, H., & Khodabandelou, R. (2018). The Role of Instructional Games in Accounting Education. Accounting and Auditing Studies, 7(28), 17-32)In Persian)
Mousa, R. (2019). Addressing the AICPA core competencies through the usage of the monopoly™ board game. Accounting Research Journal. 32) 2(,166-180.
Neal VanZante, P. H. D. (2013). Using the basic accounting equation to help students understand differences between the cash basis and accrual basis. Management Accounting Quarterly, 14(2), 34.
Nitkin, M. R. (2012). “Game of business”: A game for use in introductory accounting. The Accounting Educators' Journal, 21(1).
Phillips, M. E., & Graeff, T. R. (2014). Using an in-class simulation in the first accounting class: Moving from surface to deep learning. Journal of Education for Business, 89(5), 241-247
Shanklin, S. B., & Ehlen, C. R. (2007). Using the Monopoly board game as an efficient tool in introductory financial accounting instruction. Journal of Business Case Studies (Jbcs), 3(3), 17-22
Shanklin, S. B., & Ehlen, C. R. (2017). Extending the Use and Effectiveness of the Monopoly® Board Game as an In-Class Economic Simulation in the Introductory Financial Accounting Course. American Journal of Business Education, 10(2), 75-80.
Tanner, M. M., & Lindquist, T. M. (1998). Teaching resource using MONOPOLY TM and Teams-Games Tournaments in accounting education: a cooperative learning teaching resource. Accounting Education, 7(2), 139-162.
Valenski, Ed. (n.d.). Accounting Monopoly. Massapequa High School, Berner Middle School and Birch Lane Elementary School.  https://usbe.instructure.com › files › download.
Wong, A., & Lee, B. (2017). Student Perception of Using a Monopoly-Based Accounting Simulation Game: Evidence in Hong Kong. International Research Journal of Applied Finance, 8(2), 1-20