تاثیر گفتمان های سیاسی دولت بر اصلاحات حسابداری بخش عمومی

نوع مقاله : مقاله پژوهشی

نویسندگان

1 استادیار، گروه حسابداری، دانشکده مدیریت، دانشگاه تهران، تهران، ایران.

2 دکتری، گروه حسابداری، دانشکده مدیریت، دانشگاه تهران، تهران، ایران

چکیده

هدف: حسابداری بخش عمومی به عنوان ابزار سیاستمداران جهت دستیابی به انگیزه های سیاسی محسوب می شود. هدف این تحقیق، بررسی تاثیر گفتمان های سیاسی دولت بر اصلاحات حسابداری بخش عمومی از طریق بررسی نقش زبان نمایندگان دولت در مجلس، در مشروعیت بخشیدن به اصلاحات حسابداری بخش عمومی و همچنین بررسی نوع استراتژی های مشروعیت بخشی بکار گرفته شده توسط آنان، می باشد.
روش: روش این تحقیق مبتنی بر تحلیل گفتمان انتقادی با رویکرد فرکلاف است. جامعه این تحقیق، شامل تعداد 19 متن از گفتمان های نمایندگان دولت در مجلس شورای اسلامی در ارتباط با تغییرات قانون محاسبات عمومی مرتبط با حسابداری بخش عمومی از سال 1365 تا سال 1399 می باشد که کلیه متون فوق مورد تحلیل قرار گرفته است.
یافته ها: تغییرات قانون محاسبات عمومی کشور به عنوان زیر بنای حسابداری بخش عمومی، تحت تاثیر قدرت زبان نمایندگان دولت و با تاکید بر استراتژی های خردگرایی و اخلاق گرایی مشروعیت بخشیده شده است و آنان از زبان به عنوان ابزار مشروعیت بخش استفاده کرده اند.
نتیجه گیری:استفاده دولت از زبان به عنوان ابزار مشروعیت و بکارگیری استراتژی های خردگرایی و اخلاق گرایی برای مشروعیت بخشیدن به قانون ، بیانگر این است که آنان با تاکید بر نتایج اعمال این تغییرات و همچنین تاکید بر مبانی ارزشی و اخلاقی آن، اینگونه تغییرات را همسو با منافع عمومی به تصویر می کشند.
دانش افزایی: توجه به تاثیر گفتمان های سیاسی بر اصلاحات حسابداری بخش عمومی، از جمله مواردی است که می تواند در قضاوت استفاده کنندگان بخش عمومی موثر باشد.

کلیدواژه‌ها


عنوان مقاله [English]

The Impact of Government Political Discourses on Public Sector Accounting Reforms

نویسندگان [English]

  • mohammad moradi 1
  • reza pourahmad 2
1 Assistant Professor, Department of Accounting, University of Tehran, Tehran, Iran.
2 Ph.D. Department of Accounting, University of Tehran, Tehran, Iran
چکیده [English]

Purpose: Public sector accounting is considered as a tool for politicians to achieve political incentives. The purpose of this study is to investigate the impact of government political discourses on public sector accounting reforms by examining the role of government representatives in parliament in legitimizing public sector accounting reforms and the type of legitimacy strategies used by them.
Methodology: The method of this research is based on critical discourse analysis with Fairclough approach. The population of this research includes 19 texts from the discourses of government representatives in the Islamic Consultative Assembly in relation to changes in the law of public accounting related to public sector accounting from 1986 to 2021. All the above texts have been analyzed.
Results: Changes in the country's public accounting law as the basis for public sector accounting have been legitimized under the influence of the power of language by government officials and with an emphasis on rationalist and ethical strategies, and they have used language as a tool of legitimacy.
Conclusion: The use of language by government representatives in parliament as a tool to legitimize and use rationalist and ethical strategies to legitimize changes in the country's public accounting law, indicates that they are trying to emphasize the consequences of these changes, as well as its value and moral principles, to portray such changes in line with the public interest and to make it in line with the norms of society.  
Contribution: Paying attention to the impact of political discourses on public sector accounting reforms is one of the things that has been paid less attention in accounting studies and can be effective in the decision-making and judgment of users of public sector accounting reports.
 

کلیدواژه‌ها [English]

  • Government representatives in parliament
  • .Language
  • Legitimacy strategies
  • Public accounting law
  • Public sector accounting
افشین وفایی، محمد‌‌.، علی‌‌. غلامی‌‌. (1397)‌‌. زبان، ابزار قدرت در روزنامه‌های دربار دوران قاجار‌‌. مجله ادب فارسی، 8 (2)‌‌‌، 1-22‌‌.
باباجانی، جعفر‌‌. (1386)‌‌. حسابداری و کنترل‌های مالی دولتی‌‌. دانشگاه علامه طباطبایی، چاپ چهارم، تهران‌‌.
بهرام پور، شعبانعلی‌‌. (1379)‌‌. تحلیل انتقادی گفتمان‌‌. تهران، دفتر مطالعات و توسعة رسانه‌‌ها‌‌.
پوراحمد، رضا‌‌.، محمد‌‌. مرادی و عباس‌‌. نرگسیان‌‌. (1400)‌‌. نقش زبان در ‌‌‌مشروعیت‌بخشیدن به اصلاحات قوانین و مقررات مالی بخش عمومی‌‌. مجله دانش حسابداری مالی، 8(3)، 1-23‌‌.
صفرزاده بندری، محمدحسین‌‌. و زهرا‌‌. جودکی چگنی‌‌. (1400)‌‌. حسابداری منافع اجتماعی در بخش عمومی‌‌. فصلنامه حسابداری و منافع اجتماعی، 11(2)، 103-122‌‌.
ضیائی، محمدصادق‌‌.، عباس‌‌. نرگسیان و منیژه‌‌. کیامنفرد‌‌. (1388)‌‌. بررسی رابطه بین زبان اقتدار با مشروعیت دولتها: تحلیل گفتمان انتقادی سخنان امام خمینی (ره)‌‌. نشریه مدیریت دولتی، 1(3)‌‌‌، 104-85‌‌.
مرادی، محمد‌‌.، عباس‌‌. نرگسیان و‌‌هانیه‌‌. اخوان‌‌. (1396)‌‌. مطالعه و مقایسة پاسخگویی مالی دولت در چهار دورة ریاست جمهوری پس از انقلاب اسلا‌‌‌‌می‌با استفاده از تحلیل گفتمان انتقادی‌‌. نشریه مدیریت دولتی، 9(2)، 212-193‌‌.
مقیمی، سید محمد‌‌.، محمدصادق‌‌. ضیائی، سعیدرضا‌‌. عاملی و عباس‌‌. نرگسیان‌‌. (1391)‌‌. مطالعه ماهیت زبان دولت در سه دهه انقلاب اسلا‌‌‌‌می‌و ارائه الگوی کارآمد آن در ایران‌‌. نشریه مدیریت دولتی، 4(12)، 128-113‌‌.
میرزایی اهرنجانی، حسن‌‌. (1385)‌‌. مبانی فلسفی تئوری سازمان‌‌. سمت، چاپ اول، تهران‌‌.
References
Adhikari, P. & K. Jayasinghe. (2017)‌‌. ‘Agents-in-focus’ and ‘Agents-in-context’: The strong structuration analysis of central government accounting practices and reforms in Nepal‌‌.   Accounting Forum, 5(11), 34-51‌‌.
AfshinVafaei, M‌‌. & A‌‌. Gholami‌‌. (2018)‌‌. Language, tools of power in the newspapers of the Qajar period‌‌. Journal of Persian Literature, 8 (2), 1-22. (In Persian).
Alexe, R‌‌. (2009)‌‌. Rforming Spanish Bureaucratic Language‌‌. Bulletin of the Transilvania University of Braşov, 2(51), 213-216‌‌.
Babajani, J‌‌. (2007)‌‌. Accounting and Government Financial Controls, Fourth Edition, Tehran, Allameh Tabatabai University. (In Persian).
Bahrampour, Sh‌‌. (2000)‌‌. Critical Analysis of Discourse, Tehran, Office of Media Studies and Development. (In Persian).
Baker, P. & S. Ellece. (2011). Key Terms in Discourse Analysis‌‌. London, Continuum‌‌.
Biber, D., J. Egbert, D. Keller & S. Wizner‌‌. (2021)‌‌. Towards a taxonomy of conversational discourse types: An empirical corpus-based analysis‌‌. Journal of Pragmatics, 33(171), 20-35‌‌.
Bitektine, A‌‌. & P‌‌. Haack‌‌. (2015)‌‌. Legitimacy, Academy of Management Annals, 11(1), 451-478‌‌.
Calle-Diaz, L‌‌. (2019)‌‌. Possibilities of building peace through classroom discourse: A positivediscourse analysis, Linguistics and Education, 54(6), 1–10‌‌. Chaidas, D‌‌. (2018)‌‌. The benefits of narratology in the analysis of multimodal legitimation: the case of new democracy, Discourse Commun, 12 (3), 1–20‌‌. Christensen, C‌‌.M‌‌., R‌‌. McDonald, E‌‌.J‌‌. Altman, J‌‌.E‌‌. Palmer‌‌.(2018)‌‌. an intellectual history and directions for future research, Journal of Management Studies, 55(7), 1043–1078‌‌.
Fairclough, N‌‌. (1995)‌‌. Critical discourse analysis: The critical study of language, London, Longman‌‌.
Fairclough, N‌‌. (2005)‌‌. Discourse Analysis in Organization Studies: The Case for Critical Realism, SAGE Publications, 1-25.
Gutmann , J‌‌. and S‌. Voigt. (2018). The rule of law: Measurement and deep roots‌‌. European Journal of Political Economy, 6(2), 1–15.
Herman, E‌‌. S‌‌. (1992)‌‌. Beyond Hypocrisy: Decoding the News in an Age of Propaganda Boston, South End Press‌‌.
 Hummel, R‌‌. P‌‌. (1994)‌‌. The Bureaucratic Experience: A Critique of Life in the Modern Organization, New York, St‌‌. Martin’s Press‌‌.
Hummel R‌‌. P‌‌. (2008)‌‌. The Bureaucratic Experience: The Postmodern Challenge, 5th ed, M‌‌.E, Sharp, Inc‌‌.
Hyndman, N‌‌., M‌‌. Liguori, R‌‌. Meyer, T‌‌. Polzer, S‌‌. Rota & J‌‌. Seiwald‌‌. (2014)‌‌. The translation and sedimentation of accounting reforms‌‌. A comparison of the UK, Austrian and Italian experiences, Critical Perspective on Accounting, 25(4-5), 388-408‌‌.
Hyndman, N‌‌. & M‌‌. Liguori‌‌. (2016)‌‌. Justifying accounting change through global discourses and legitimation strategies, The case of the UK central government, Accounting and Business Research, 46(4), 390-421‌‌.
Jansen, C‌‌. & M‌‌. Steehouder‌‌. (1985)‌‌. From Bureaucratic Language to Instructional Texts: How to Design An Effective Problem-Solving Tool for Citizen, Twente University of Technology, Dept‌‌. of Applied Linguistics, Enschede, Netherlands‌‌.
Kyriazi, A‌‌. & F‌‌. Visconti‌‌. (2021)‌‌. The Europeanisation of political involvement: Examining the role of individual transnationalism, Electoral Studies,23(11), 24-41‌‌.
Lassou , P‌‌., T‌‌. Hopper, M‌‌. Tsamenyi & V‌‌. Murinde‌‌. (2019)‌‌. Varieties of neo-colonialism: Government accounting reforms in Anglophone and Francophone Africa – Benin and Ghanacompared, Critical Perspectives on Accounting, 46 (2), 13-29‌‌.
Ligouri , M‌‌. & I‌‌. Steccolini‌‌. (2018)‌‌. The power of language in legitimating public-sector reforms: When politicians “talk” accounting‌‌. The British Accounting Review, 50(9) , 161-173‌‌.
Lin, Y‌‌. (2021)‌‌. Legitimation strategies in corporate discourse: A comparison of UK and Chinese corporate social responsibility reports, Journal of Pragmatics, 177(6), 157-169‌‌.
Lincoln, Y‌‌. S‌‌. & E‌‌. Guba‌‌. (1985)‌‌. Naturalistic inquiry, Thousand Oaks, CA: Sage, P: 124‌‌.
Meinard, Y‌‌. (2017)‌‌. What is a legitimate conservation policy? Biological Conservation, 213(13) , 115–123‌‌.
Mirzaei Ahranjani, H‌‌. (2006)‌‌. Philosophical Foundations of Organization Theory, First Edition, Tehran, Samt. (In Persian).
Moghimi, S. M., M.S‌‌. Ziaei, S‌‌.R‌‌. Ameli & A‌‌. Nargesian‌‌. (2012)‌‌. A study of the nature of government language in the three decades of the Islamic Revolution and presenting its effective model in Iran, Journal of Public Management, 4 (12), 113-128. (In Persian).
Moradi, M., A. Nargesian & H. Akhavan. (2017). Study and Comparison of Government Financial Accountability in the Four Presidencies after the Islamic Revolution Using Critical Discourse Analysis, Journal of Public Management, 9 (2), 192-213. (In Persian).
Oakes, H. & S. Oakes. (2012). Accounting and marketing communications in arts engagement: A discourse analysis, Accounting Forum, 36(2), 209-222‌‌.
Orts, M. (2016). Power distance and persuasion: The tension between imposition and legitimation in international legal genres, Journal of Pragmatics, 92(6), 1-16.
Paré, G., J. Marsan, J. Mirou, H. amimd & R. Lukyanenkoe‌‌. (2020)‌‌. IT vendors’ legitimation strategies and market share: The case of EMR Systems, Information & Management, 11(9), 165-183.
Pourahmad, R., M. Moradi and A. Nargesian. (1400). The role of language in legitimizing the reform of public sector financial laws and regulations, Journal of Financial Accounting Knowledge, 8 (3), 1-23. (In Persian).
Qvarfordt , A., D. Hoffc, A. Bäckströmb & N. Ahmadi. (2019). From fighting the bad to protecting the good: Legitimation strategies in WADA’s athlete guides, Performance Enhancement & Health, 12(2), 31-46.
Reyes, A. (2011). Strategies of legitimization in political Discourse: From words to actions, Discourse & Society, 22(6), 781-807.
Ridealgh, K. & L. Gomez. (2020). Potestas and the language of power: Conceptualising an approach to Power and Discernment politeness in ancient Languages, Journal of Pragmatics, 170(7) , 231-244.
Rotaru, V. (2019). Mimicking’ the West? Russia's legitimization discourse from Georgia war to the annexation of crimea, Communist and Post-Communist Studies, 11 (4), 23-38.
Safarzadeh Bandari, Mohammad Hossein. & Zahra. Joudaki chegeni. (1400). Accounting for social benefits in the public sector. Journal of Accounting and Social Interests, 11 (2), 103-122. (In Persian).
Sahlin, K. & L. Wedlin. (2008). circulating ideas: Imitation, translation and editing, In: R. Greenwood, C, Oliver, K, Sahlin & R, Suddaby, (eds.), The SAGE Handbook of Organizational Institutionalism, London, Sage, 41-218.
Slimane, K., C. Diridollou & K. Hamadache. (2020). The legitimation strategies of early stage disruptive innovation, Technological Forecasting & Social Change, 158(9), 120-161.
Trikha, R. (2009). Bureaucracy and Public Administration, Indiana University, ABD Publishers.
Vaara, E., J. Tienari & J. Laurila. (2006). Pulp and paper fiction: On the discursive legitimation of global industrial restructuring, Organization Studies, 27(6), 789-813.
Vaara, E. (2015). Legitimacy Struggles and Political Corporate Social Responsibility in International Settings: A Comparative Discursive Analysis of a Contested Investment in Latin America, Organization Studies, 36(6), 741-777.
Van Leeuwen, T. & R. Wodak. (2002). Discourses of un/employment in Europe: The Austrian case, Discourse Studies, 22(3), 345-367.  
Van Leeuwen, T. (2007). Legitimation in discourse and communication, Discourse and Communication, 1(1), 91-112.
Wodak, r. (2011). Critical Discourse Analysis, In Ken Hyland, and BrianPaltridge (ed), The Continuum Companion to Discourse Analysis, London, Continuum. Watson, R. P. (2006). On the Language of Bureaucracy: Postmodernism, Plain English, and Wittgenstein, in Handbook of Organization Theory and Management: The Philosophical Approach, by Thomas D. Lynch and Peter L. Cruise, CRC Press, Taylor & Francis Group, Second Edition, pp. 1-906.
Woods, C. (2019). From an “outside group” to a catalyst for corporate change: Examining activists’ legitimation strategies, Public Relations Review, 45(8) , 332–347.
Ziaei, M. S., A. Nargesian & M. Kiamonfared. (2009). A Study of the Relationship between the Language of Authority and the Legitimacy of Governments: A Critical Discourse Analysis of Imam Khomeini's Speeches, Journal of Public Management, 1 (3), 85-104. (In Persian).