روابط متقابل نوآوری، استقلال و سنجش عملکرد در ساختار دانشگاه‌ها

نوع مقاله : مقاله پژوهشی

نویسندگان

1 استادیار گروه حسابداری، دانشکده علوم اجتماعی و اقتصادی، دانشگاه الزهرا، تهران، ایران

2 استاد گروه حسابداری، دانشکده علوم اجتماعی و اقتصادی، دانشگاه الزهرا، تهران، ایران.

3 دانشجوی کارشناسی ارشد حسابداری، دانشگاه الزهرا، تهران، ایران

10.22051/jaasci.2024.45954.1821

چکیده

هدف: افزایش کارایی و اثربخشی دانشگاه‌ها از مهم‌ترین چالش‌های آموزش عالی در قرن بیست و یکم است. مسأله جهانی‌شدن آمــوزش، محـدودیت منـابع مـالی و پیشـرفت فناوری، ضرورت ارزیـابی کارایی و اثربخشـی دانشگاه‌ها را نمایان می‌سازد. پژوهش حاضر با هدف بررسی روابط متقابل نوآوری، استقلال و سنجش عملکرد در ساختار دانشگاه‌ها انجام شده است.
روش: این پژوهش توصیفی- پیمایشی است. جامعه آماری، مدیران گروه‌های آموزشی دانشگاه‌های دولتی و ابزار جمع آوری داده‌ها پرسشنامه است. نمونه این پژوهش، بر اساس در دسترس بودن افراد جامعه انتخاب و تعداد 54 پرسشنامه قابل استفاده تکمیل شده است.
یافته‌ها: نتایج نشان می‌دهد که استراتژی نوآوری خدمات بر استقلال ساختاری تأثیر معناداری دارد، استقلال ساختاری بر استفاده از سیستم سنجش عملکرد تأثیر معناداری دارد، نوآوری و استفاده از سیستم سنجش عملکرد ارتباطی غیرمستقیم از طریق استقلال ساختاری دارند و تاکید راهبردی بر نوآوری در دانشگاه‌ها با کارایی و اثر بخشی، ارتباطی غیرمستقیم از طریق سیستم سنجش عملکرد و استقلال ساختاری دارند.
نتیجه گیری: تاکید بیشتر بر نوآوری خدمات و افزایش استقلال گروه‌های آموزشی، می‌تواند فرصتی برای رشد دانشگاه‌ها و بهبود کارایی و اثربخشی فراهم آورد.
دانش افزایی: نتایج این پژوهش به غنای ادبیات پژوهشی حاضر در حوزه عوامل تاثیر گذار بر بهبود نتایج عملکردی دانشگاه‌ها می‌افزاید.

کلیدواژه‌ها

موضوعات


عنوان مقاله [English]

Interdependencies of Innovation, Autonomy, and Performance Measurement in the Structure of Universities

نویسندگان [English]

  • Mona Parsaei 1
  • Ali Rahmani 2
  • zahra niknejad 3
1 Assistant Professor, Department of Accounting, Faculty of Social Sciences and Economics, Alzahra University, Tehran, Iran
2 Professor, Department of Accounting, Faculty of Social Sciences and Economics, Alzahra University, Tehran, Iran
3 M.Sc student in Accounting, Alzahra University, Tehran, Iran
چکیده [English]

Purpose: Enhancing the efficiency, and effectiveness of universities stands as one of the most significant challenges in higher education in the 21st century. The globalization of education, financial resource constraints, and technological advancements underscore the necessity of evaluating the efficiency and effectiveness of universities. Our research aims to investigate the interdependencies of innovation, autonomy, and performance measurement in the structure of universities.
Method: This study adopts a descriptive-survey approach. The statistical population comprises managers of academic departments in state universities, and the data collection tool is a questionnaire. The sample was selected based on the availability of individuals in the population, resulting in 54 usable completed questionnaires.
Results: Our results indicate that the innovation strategy of services has a significant effect on structural autonomy. Structural autonomy has a significant impact on the use of performance measurement systems. Innovation and the use of performance measurement systems have an indirect relationship through structural autonomy. Emphasizing a strategic focus on innovation in universities has an indirect effect on efficiency and effectiveness through performance measurement systems and structural autonomy.
Conclusion: Universities should place a stronger emphasis on service innovation and grant greater autonomy to educational groups while fostering environments supportive of autonomy. This can create opportunities for the development of universities and enhance their efficiency and effectiveness
Contribution: Our findings contribute to the existing literature in the field of factors influencing the improvement of university performance outcomes.

کلیدواژه‌ها [English]

  • Universities’ Strategy
  • Innovation
  • Structural Autonomy
  • University Performance Measurement
  • Efficiency and Effectiveness