نرخ شکنی حق الزحمه حسابرسی در حسابرسی نخستین: پیامدها و اهمیت صاحبکار

نوع مقاله : مقاله پژوهشی

نویسندگان

1 دانشیار گروه حسابداری دانشگاه لرستان

2 کارشناسی ارشد، حسابداری، دانشکده مدیریت و اقتصاد، دانشگاه لرستان، خرم آباد، ایران

10.22051/jaasci.2024.46874.1851

چکیده

هدف: هدف از این پژوهش بررسی نرخ‌شکنی حق‌الزحمه حسابرسی در حسابرسی نخستین، پیامدها و نقش اهمیت صاحبکار در شرکت‌های پذیرفته‌شده در بورس اوراق بهادار تهران است. منظور از نرخ‌شکنی، ارایه پیشنهاد قیمت حسابرسی کمتر از نرخ استاندارد محاسبه شده مطابق با مدل حق‌الزحمه حسابرسی است.
روش: داده‌های مربوط به 95 شرکت پذیرفته شده در بورس اوراق بهادار تهران در بازه زمانی 1390 تا 1400 استخراج و از مدل رگرسیونی داده‌های ترکیبی برای آزمون فرضیه‌های پژوهش استفاده شده است.
یافته‌ها: براساس نتایج پژوهش، اهمیت صاحبکار بر نرخ‌شکنی حق‌الزحمه حسابرسی در حسابرسی نخستین، تاثیر مثبت و معناداری دارد. همچنین، نتایج نشان می‌دهد که اندازه موسسه حسابرسی بر ارتباط بین اهمیت صاحبکار و نرخ‌شکنی حق‌الزحمه حسابرسی در حسابرسی نخستین تاثیر دارد. از طرفی، تاثیر مستقیم نرخ‌شکنی حق‌الزحمه حسابرسی در حسابرسی نخستین بر تغییر حق‌الزحمه حسابرسی در سال‌های بعدی حسابرسی صاحبکار، رد نشده است. در نهایت، نتایج پژوهش نشان داد که نرخ‌شکنی حق‌الزحمه حسابرسی در حسابرسی نخستین تاثیر معنادار و مثبتی بر کیفیت حسابرسی در سال‌های آتی دارد.
نتیجه‌گیری: نرخ‌شکنی حق‌الزحمه حسابرسی در حسابرسی نخستین انگیزه‌ای قوی برای حفظ صاحبکار در سال‌های بعدی است تا از این طریق جریان درآمد پایدار آتی را به منظور جبران حق‌الزحمه‌های سال‌های اولیه نگهداری کند.

کلیدواژه‌ها

موضوعات


عنوان مقاله [English]

Lowballing of audit fees: the consequences and importance of the client

نویسندگان [English]

  • mohsen rashidi 1
  • shokufeh hajizadeh 2
1 Associate Professor of Accounting Department, Lorestan University
2 MSc. Stu in accounting, Faculty of Management and Economic, Lorestan University, Iran
چکیده [English]

Abstract
Purpose: The purpose of this research is to examine the role of the client importance in audit fees lowballing in TSE companies.
Method: The data related to 95 TSE companies the between 2010 and 2020 were extracted and the combined data regression model was used to test the research hypotheses.

Findings: Based on the research results, the first hypothesis shows the fact that there is a significant relationship between the client's credit and the audit fee lowballing. In the second hypothesis, the effect of the audit firm size on the relationship between the client credit and the audit fee lowballing has been improved. In the third research hypothesis, the effect of audit fee lowballing on the e audit fee change in the following years of the audit has become improved. Finally, the fourth research hypothesis showed that the audit fee lowballing has a significant impact on audit quality in the audit following years.

Conclusion: If the clients consider the increase in the audit fee as an audit quality signal, they may show less resistance to the fee increasing, and when the decrease in the fee is appropriate, the clients demand to reduce the fee will be less than expected. The audit fee lowballing is a strong incentive to keep the client, in order to maintain the future stable income flow.

کلیدواژه‌ها [English]

  • Audit fee
  • Audit quality
  • Importance of the client
  • Lowballing