ارزیابی روند توسعه‌ حسابداری مدیریت در شرکت‌های کوچک و متوسط ایران

نوع مقاله : مقاله پژوهشی

نویسندگان

گروه حسابداری، دانشکده مدیریت، دانشگاه تهران، تهران، ایران

10.22051/jaasci.2024.47933.1866

چکیده

هدف: هدف اصلی پژوهش حاضر ارزیابی سیر تکاملی حسابداری مدیریت در شرکت‌های کوچک و متوسط ایران و بررسی جایگاه حسابداری مدیریت در تصمیم‌گیری مدیران این شرکت‌ها است.
روش: پژوهش حاضر از منظر روش کیفی است. داده‌های پژوهش از طریق مصاحبه با 15 نفر از مدیران شرکت‌های کوچک و متوسط به روش گلوله برفی گردآوری شد. همچنین تحلیل داده‌ها با استفاده از روش تحلیل تم انجام شده است.
یافته‌ها: نتایج حاصل از این پژوهش نشان داد که حسابداری مدیریت در میان شرکت‌های کوچک و متوسط ایرانی در مراحل ابتدایی ایجاد قرار دارد و هر چند نیاز به حسابداری مدیریت در میان مدیران شرکت‌های کوچک و متوسط به وضوح احساس می‌شود، اما همچنان اکثر این شرکت‌ها از تکنیک‌های سنتی حسابداری مدیریت در راستای تعیین وکنترل مالی بهره می‌گیرند.
نتیجه‌گیری: بر مبنای نتایج به دست آمده می‌توان بیان داشت حسابداری مدیریت نقش چندانی در تصمیم‌گیری‌های مدیران شرکت‌های کوچک و متوسط در ایران ندارد؛ چرا که حسابداری مدیریت در شرکت‌های کوچک و متوسط ایرانی در مراحل ابتدایی شکل‌گیری قرار داشته و کمتر مدیری در شرکت کوچک و متوسط نسبت به آن شناخت دارد.
دانش‌افزایی: یافته‌های این پژوهش موجب غنای ادبیات پژوهشی در حوزه حسابداری مدیریت مدیریت می‌گردد و نتایج آن می‌تواند مورد استفاده مدیران شرکت‌های کوچک و متوسط قرار گیرد.

کلیدواژه‌ها

موضوعات


عنوان مقاله [English]

Evaluation of the Development Trend of Management Accounting in Small and Medium Enterprises in Iran

نویسندگان [English]

  • Ali Ebrahimi Kordlar
  • Hassan Hajipour
Department of Accounting, Faculty of Management, Tehran University, Tehran, Iran
چکیده [English]

Purpose: The main purpose of this study is to evaluate the evolution of management accounting in small and medium-sized enterprises in Iran and to investigate the position of management accounting in the decision-making of managers of these companies.
Method: The present study is qualitative from the perspective of method. The research data were collected through interviews with 15 managers of SMEs using the snowball method. Also, the data analysis was done using the Thematic analysis method.
Results: This study's results showed that management accounting among Iranian SMEs is in the early stages of development. Although the need for management accounting among SMEs' managers is clearly felt, most of these companies still use traditional management accounting techniques to determine and control their finances.
Conclusion: Based on the results, it can be stated that management accounting does not play a significant role in the decision-making of managers of small and medium-sized companies in Iran because management accounting in Iranian SMEs is in the early stages of formation, and few managers are aware of it.
Contribution The findings of this research enhance the literature on management accounting, and its results can benefit managers of small and medium-sized enterprises.

کلیدواژه‌ها [English]

  • Management Accounting
  • Small and Medium Enterprises
  • Thematic Analysis