تعیین تاثیر نزدیک‌بینی مدیران بر گزارشگری و افشای اطلاعات پایداری (E.S.G)

نوع مقاله : مقاله پژوهشی

نویسندگان

1 دانشجوی کارشناسی ارشد، حسابداری،دانشکده مدیریت و حسابداری، دانشگاه آزاد اسلامی، واحد تهران مرکز، تهران، ایران

2 استادیارگروه حسابداری، دانشکده اقتصاد و حسابداری، دانشگاه آزاد اسلامی واحد تهران مرکزی، تهران، ایران

10.22051/jaasci.2025.47866.1865

چکیده

هدف: هدف از این پژوهش تعیین تاثیر نزدیک‌بینی مدیران بر گزارشگری و افشای اطلاعات پایداری (E.S.G) در شرکت‌های پذیرفته شده در بورس اوراق بهادار تهران است.
روش: این پژوهش از نوع توصیفی و کاربردی و با توجه به ماهیت موضوع نیمه‌تجربی یا پس‌رویداد است. جامعه آماری این پژوهش شامل کلیه شرکت‌های پذیرفته شده در بورس اوراق بهادار تهران می‌باشد. تعداد (120) شرکت در دوره زمانی 1390 تا 1401 از روش حذف نظام‌مند به عنوان نمونه آماری انتخاب شده است. برای تجزیه‌وتحلیل داده‌ها و آزمون فرضیه پژوهش از تحلیل رگرسیون چندمتغیره و نرم‌افزار EViews10 استفاده شد.
یافته‌ها: نتایج تجزیه و تحلیل داده‌ها نشان داد که نزدیک‌بینی مدیران بر افشای اطلاعات پایداری شرکت (E.S.G) در شرکت‌های پذیرفته شده در بورس اوراق بهادار تهران تأثیر معنادار دارد.
نتیجه‌گیری: می‌توان نتیجه گرفت نزدیک‌بینی مدیران، مانع از اجرای گزارشگری و افشای اطلاعات پایداری در شرکت می‌شود و در نتیجه بر عملکرد توسعه پایدار شرکت تاثیر منفی دارد.
دانش افزایی: این پژوهش تئوری روان‌شناختی سطح-ساختار را در چارچوب پژوهش‌هایی تصمیمات سرمایه‌گذاری پایداری شرکتی ارائه می‌کند و عوامل موثر بر فعالیت‌های اطلاعات پایداری شرکت را از منظر روان‌شناختی یا ویژگی‌های شناختی گسترش می‌دهد و چشم‌انداز جدیدی برای کاربرد تئوری سطح -ساختار ارائه می‌کند.

کلیدواژه‌ها

موضوعات


عنوان مقاله [English]

Determining the Impact of Managers' on reporting and Sustainability Information Disclosure (ESG).

نویسندگان [English]

  • Reyhane Amirpour Chahardah 1
  • seyed Hosein Shaker Taheri 2
1 MSc. Student, Department of Accounting ,Central Tehran Branch, Islamic Azad University, Tehran, Iran.
2 Assistant Professor, Department of Accounting ,Central Tehran Branch, Islamic Azad University, Tehran, Iran,
چکیده [English]

Purpose: The purpose of this research is to determine the effect of managers' Myopia on reporting and sustainability information disclosure (ESG) in companies listed on the Tehran Stock Exchange.
Method: This research is descriptive and applied this is semi-experimental or post-event design according to the nature. The statistical population includes all companies admitted to the Tehran Stock Exchange. The systematic elimination method was used to determine the statistical sample. A total of (120) companies were selected as a statistical sample from 2012 to 2023 using the systematic exclusion method. Multivariate regression analysis were used to analyze the data and test the research hypothesis using EViews10 software.
Findings: The results showed that managers' Myopia has a significant effect on disclosure of corporate sustainability information (ESG) in companies listed on the Tehran Stock Exchange.
Conclusion It can be concluded that managers' myopia prevents the implementation of sustainability reporting and disclosure in the company, and consequently has a negative impact on the company's sustainable development performance.
Contribution: This research presents the level-structure psychological theory in the framework of corporate sustainability investment decision research and expands the factors affecting the company's sustainability information activities from a psychological perspective or cognitive characteristics and provides a new perspective for the application of the level-structure theory

کلیدواژه‌ها [English]

  • Managers' Myopia
  • Reporting and Sustainability Information Disclosure
  • Tehran Stock Exchange