نقش دیجیتالی شدن در سطح سازمان بر مسئولیت اجتماعی شرکت با تاکید بر نوآوری سازمانی

نوع مقاله : مقاله پژوهشی

نویسندگان

1 گروه حسابداری‌، واحد صفادشت‌، دانشگاه آزاد اسلامی‌، تهران‌، ایران

2 دانشجوی گروه حسابداری‌، دانشکده علوم انسانی، واحد تهران جنوب، دانشگاه آزاد اسلامی، تهران، ایران

10.22051/jaasci.2025.48025.1873

چکیده

هدف: هدف از پژوهش حاضر نقش دیجیتالی شدن در سطح سازمان بر مسئولیت اجتماعی شرکت با تاکید بر نوآوری سازمانی است.
روش پژوهش: این پژوهش از لحاظ هدف، کاربردی بوده و از بعد روش شناسایی، همبستگی و در زمره تحقیقات توصیفی می‌باشد. جامعه آماری پژوهش بورس اوراق بهادار تهران است و نمونه پژوهش 167 شرکت پذیرفته‌شده در بورس اوراق بهادار تهران در دوره زمانی 9 ساله بین سال‌های 1393 تا 1401 می‌باشد. به‌منظور آزمون فرضیه‌های پژوهش از رگرسیون چند متغیره با داده‌های ترکیبی و نرم‌افزار ایویوز استفاده‌شده است.
یافته‌ها: نتایج یافته‌های پژوهش نشان می‌دهد که تحول دیجیتال در سطح شرکت می‌تواند عملکرد مسئولیت اجتماعی شرکت را بهبود بخشد. همچنین، بر اساس فرضیه دوم؛ دیجیتالی شدن در سطح سازمان، عملکرد مسئولیت اجتماعی شرکت را با افزایش سطح نوآوری تحقیق‌و‌توسعه شرکت‌ها افزایش می‌دهد.
نتیجه‌گیری: نتایج این پژوهش، کمک بسیاری به فرایند نوآوری سازمانی در سطح گسترده خواهد شد. لذا این مطالعه می‌تواند منجر به بسط و غنای این موضوع و توسعه ادبیات پژوهش در این بخش گردد.
دانش افزایی: با توجه به گسترش فناوری‌های دیجیتال در زندگی بشر، مفهومی جدیدی به نام پذیرش مسئولیت اجتماعی دیجیتال ایجاد شده است. همچنین پژوهش‌های اندکی در زمینه دیجیتال و نوآوری سازمانی انجام شده است؛ لذا این مطالعه می‌تواند منجر به بسط و غنای این موضوع و توسعه ادبیات پژوهش در این بخش گردد.

کلیدواژه‌ها

موضوعات


عنوان مقاله [English]

The Role of Digitization at the Organization Level on Corporate Social Responsibility with an Emphasis on Organizational Innovation

نویسندگان [English]

  • Farhad azizi 1
  • Leila pouralijanghomi 2
1 Accounting Department, Safadasht Branch, Islamic Azad University, Tehran, Iran, corresponding author
2 Student of Accounting Department, Faculty of Humanities, South Tehran Branch, Islamic Azad University, Tehran, Iran
چکیده [English]

Purpose: The purpose of this research is the role of digitalization at the organization level on corporate social responsibility with an emphasis on organizational innovation.
Research method: This research is practical in terms of purpose, and from the aspect of identification method, it is correlation and among descriptive research. The statistical population of the research is the Tehran Stock Exchange and the research sample is 167 companies admitted to the Tehran Stock Exchange in the 9-year period between 2014 and 2022. In order to test the hypotheses of the research, multivariate regression with combined data and Eviuse software were used.
Findings: The results of the research findings show that digital transformation at the company level can improve the performance of the company's social responsibility. Also, based on the second hypothesis; Digitization at the organization level increases the performance of corporate social responsibility by increasing the level of R&D innovation of companies.
Conclusion: The results of this research will be of great help to the organizational innovation process at a wide level. Therefore, this study can lead to the expansion and enrichment of this topic and research literature in this sector.
Enhancing knowledge: Due to the expansion of digital technologies in human life, a new concept called acceptance of digital social responsibility has been created. Also, few researches have been done in the field of digital and organizational innovation; Therefore, this study can lead to the expansion and enrichment of this topic and the development of research literature in this sector.

کلیدواژه‌ها [English]

  • Digital
  • Corporate Social Responsibility
  • Organization
  • Innovation
  • digital technologies