توزیع وجه نقد خصوصا بین سهامداران میتواند علامت مناسبی برای انعطاف پذیری آتی شرکتها داشته باشد.
از این رو مقاله حاضر نقش توزیع وجه نقد واندازه شرکت بر خطای پیش بینی جریانهای نقدی عملیاتی وآزاد را بررسی مینماید. برای اندازهگیری توزیع وجه نقد بین سهامداران ازمیزان سود تقسیم شده وبرای اندازه شرکت ازجمع داراییها استفاده شد.از این رو تعداد 71 شرکت از بین شرکتهای فعال در بورس اوراق بهادارتهران در طی دوره زمانی 88-84براساس روش غربالگری انتخاب گردید.برای تعیین خطای پیش بینی جریان نقدهر سال, از دادههای دوره زمانی چهار سال قبل شرکت, با استفاده از الگوی رگرسیون مقطعی - تلفیقی چند متغیره استفاده شد.سپس برای بیان تأثیر اندازه شرکت و توزیع وجه نقدبین سهامداران بر خطای پیش بینی جریان نقد, آزمون مقایسه میانگین دو جامعه مستقل را بکار گرفتیم. نتایج حاکی از مؤثر بودن اندازه شرکت و توزیع وجه نقد بین سهامداران به طور مجزا وهمزمان برخطای پیش بینی جریان نقد عملیاتی و عدم تأثیر اندازه شرکت و توزیع وجه نقد بین سهامداران به طور مجزاوهمزمان برخطای پیش بینی جریان نقد آزاد در سطح 95% اطمینان میباشد
رضائی, فرزین, & قاسمی, رحیم. (1391). نقش توزیع وجه نقد و اندازه شرکت بر خطای پیش بینی جریانهای نقدی عملیاتی و آزاد. حسابداری و منافع اجتماعی, 2(2), 39-58. doi: 10.22051/ijar.2013.397
MLA
فرزین رضائی; رحیم قاسمی. "نقش توزیع وجه نقد و اندازه شرکت بر خطای پیش بینی جریانهای نقدی عملیاتی و آزاد", حسابداری و منافع اجتماعی, 2, 2, 1391, 39-58. doi: 10.22051/ijar.2013.397
HARVARD
رضائی, فرزین, قاسمی, رحیم. (1391). 'نقش توزیع وجه نقد و اندازه شرکت بر خطای پیش بینی جریانهای نقدی عملیاتی و آزاد', حسابداری و منافع اجتماعی, 2(2), pp. 39-58. doi: 10.22051/ijar.2013.397
VANCOUVER
رضائی, فرزین, قاسمی, رحیم. نقش توزیع وجه نقد و اندازه شرکت بر خطای پیش بینی جریانهای نقدی عملیاتی و آزاد. حسابداری و منافع اجتماعی, 1391; 2(2): 39-58. doi: 10.22051/ijar.2013.397