رویکرد های تئوریک نسبت به شکل گیری پاداش

نوع مقاله : مقاله ترویجی

نویسندگان

1 دکترای گروه حسابداری، واحد هشترود،دانشگاه آزاد اسلامی، هشترود، ایران

2 دانشیار حسابداری دانشگاه شهید چمران اهواز

چکیده

برنامه­های انگیزشی در قالب پاداش برای ایجاد منافع مشترک و هم راستا کردن منافع مدیران با منافع سهامداران می­باشد. طراحی و اجرای درست برنامه انگیزشی نیازمند کسب شناخت کافی از عوامل، نظریه­ها و دیدگاه­های تئوریک در حوزه برنامه­های انگیزشی و پاداش­دهی مدیران است. زیرا برنامه انگیزشی بدون پشتوانه تئوریک و یا بدون هم­خوانی با مبانی تئوریک، به­طور حتم سبب کاهش مشکلات نمایندگی، انگیزش برای بیشینه کردن ارزش شرکت و منافع همه­گروه­های ذینفع نخواهد شد. به عبارتی آگاهی از مبانی تئوریک انگیزش مدیران، می­تواند به پژوهشگران و تدوین­کنندگان استاندارد در پاسخگویی به سوال­هایی در درباره اینکه؛ چه مقدار پاداش باید به مدیران پرداخت شود؟ پاداش چگونه باید پرداخت شود؟ و یک برنامه یا قرارداد پاداش چگونه تحت تأثیر ابعاد و باورهای اجتماعی قرار می­گیرد؟ کمک کند. در این مقاله، رویکرد­های تئوریک در طراحی وشکل­گیری پاداش مدیران در قالب سه رویکرد ارزشی، نمایندگی و نمادین، معرفی گردیده است.

کلیدواژه‌ها

موضوعات


عنوان مقاله [English]

Theoretical approaches to the formation of compensation

نویسندگان [English]

  • rahim bonabi ghadim 1
  • Sayed ali vaez 2
1 دکترای گروه حسابداری، واحد هشترود،دانشگاه آزاد اسلامی، هشترود، ایران
2 دانشیار حسابداری دانشگاه شهید چمران اهواز
چکیده [English]

Incentive programs in compensation form are for mutual interests and aligns the interest’s managers with shareholders. Designing and implementing an incentive program in right way, requires sufficient knowledge of theory and theoretical perspectives in the area of incentive plans and executives’ compensation. So motivational programs without theoretical backing or without consistent with the theoretical foundations, necessarily will not be lead to reduction of agency problems and therefore will not motivate to maximize corporate value and the interests of all stakeholder groups. In other words, with knowledge of the theoretical foundations of executive’s motivation, can help researchers and standard setter’s that answer to questions about the following; how much compensation should be paid to managers? How should rewards be paid? And a rewards program or contract how are influenced by social beliefs? In this article theoretical approaches in design the executive compensation has been introduced in form of three approaches, value approach, agency approach and symbolic approach.

کلیدواژه‌ها [English]

  • Executive compensation
  • Motivational Plans
  • value approach
  • agency approach and symbolic approach
Baker, G., Gibbons, R., & Murphy, K. J. (2002). Relational Contracts and the Theory of the Firm. The Quarterly Journal of Economics, 117(1): 39-84.
Balsam, S.)2002(. An Introduction to Executive Compensation. Economics, Econometrics and Financeو San Diego: Academic Press. 1st Edition.
Bebchuk, L. A., Fried, J. M., & Walker, D. I. (2002). Managerial Power and Rent Extraction in the Design of Executive Compensation. University of Chicago Law Review, 69(3): 751-846.
Bratton, W. W. (2005(. The Academic Tournament over Executive Compensation. California Law Review, 93(5): 1557-1584.
Execcomp.org. (2017). Basics of Executive Compensation. [online].Available at:http://www.execcomp.org /Basics/Basic/ Short-Term-Incentives. 28(2):1-41.
Forssbæck, J. and Oxelheim, L. (2015). The Oxford handbook of economics and institutional transparency. Oxford [u.a.]: Oxford Univ. Press.
Frey, B. S., & Osterloh, M. (2005). Yes, Managers Should Be Paid Like Bureaucrats. Journal of Management Inquiry, 14(1): 96-111.
Gomez-Mejia, L. R., Wiseman, R. M., & Dykes, B. J.)2005(. Agency Problems in Diverse Contexts: A Global Perspective. Journal of Management Studies, 42(7): 1507-1517.
Jensen, M. C., & Murphy, K. J. (2004). Remuneration: Where We’ve Been, How We Got to Here, What Are the Problems, and How to Fix Them: ECGI Working Paper 44/2004.
Kidder, D. L., & Buchholtz, A. K. (2002). Can Excess Bring Success? CEO Compensation and the Psychological Contract. Human Resource Management Review, 12(4): 99-617.
Madison, J., K. (2014). Agency Theory and Stewardship Theory Integrated, Expanded and Bounded by Context: An Empirical Investigation of Structure, Behavior and Performance within Family firms. University of Tenessee – Tenessee Research and Creative Exchange.6(9):1-184.
Mogutu Ogucha, A. & Daka, E.(2017). CEO Compensation Structure and Bank Risk Taking. A study of CEO Compensation Structures in relation to Bank risk taking in the South African Banking Sector
Murphy, K. (2013), Executive compensation: Where we are, and how we got there, Handbook of the Economics of Finance,2(1):211-356.
Ndoro, G., (2012). Executive Compensation and Firm Performance: Evidence FROM the UK Charities. PhD thesis, University of Nottingham.1-283.
Njogu, L., Gekara, M., Waititu, A. and Omido, K. (2017). Effect of Executive Compensation on Risk taking among listed commercial banks in Kenya. European Journal of Business and Strategic Management, Vol. 2 No. 3, pp.50-81.
Otten, J. (2007). Theories on executive pay: A literature overview and critical assessment. Rotterdam School of Management Erasmus University. Available at SSRN: https://ssrn.com/abstract=1088272.
Pandher, G., & Pathak, J. (2014).The Essential Role of Accounting Earnings in Return-Maximizing CEO Compensation Contracts. Odette School of Business University of Windsor. 6(1):1-37.
Rosen, S. (1981). The Economics of Superstars. American Economic Review, 71(5): 845-858.
Scott, D., & Nancy, B.G. (2004). Reflections on the generalization of agency theory: Cross-cultural considerations, Human Resource Management Review. 14(3):274-352.
Sheng, A., Sheng, A. and Ng, C. (2016). Shadow banking in China. An Opportunity for Financial Reform. 1st Edition.Wiley.
Thomas, R. S.)2002(. Explaining The International CEO Pay Gap: Board Capture or Market Driven?. Vanderbilt University Law School, Law and Economics , Available at SSRN: https://ssrn.com/abstract=4076000.2(19):1-136.